IMG_20231020_155003_edit_41685459064669.

Lämmin chiapuuro on ollut tarkoitus kokeilla jo aikaa sitten, kun huomasin tällaisen ohjeen Valion sivuilla. Nykyisin olen vannoutunut chiasiementen käyttäjä, mutta koskaan aikasisemmin en ollut syönyt niistä tehtyä lämmintä ruokaa. Yleensä käytän niitä eri tyyppisiin tuorepuuroihin tai muutaman kerran olen tehnyt niistä "marjahilloa."

Valion alkuperäinen lämmin chiapuuro ohje löytyy täältä.

Valion ohjeessa käytetään vettä ja kermaa nesteeksi, mutta minä tein puuron kokonaan täysmaitoon.

Lämmin chiasiemenpuuro

(yksi annos, minulla kuvassa ei ole ihan koko määrä puuroa)

2 dl täysmaitoa

2 hieman kukkuraa rkl chiasiemeniä

suolaa oman maun mukaan

(kypsentämisen lopussa lisäloraus maitoa, jos puuro tuntuu omaan makuun turhan tönköltä)

Pinnalle voisilmä ja kanelia tai vaikkapa marjoja

Valmistaminen

Mittaa maito ja chiasiemenet kattilaan ja kypsennä 10 min välillä sekoitellen. Mausta puuro suolalla (tätä sai laittaa yllättävän paljon) ja anna vielä puuron tekeentyä kannen alla pari minuuttia poissa kuumalta levyltä.

IMG_20231020_154926_edit_19580091840914.

Vasta kaksi kertaa olen lämmintä chiasiemenpuuroa  itselleni tehnyt (kanssasyöjä ei siis missään nimessä syö tällaista), mutta ehdottomasti jää itselleni vakikäyttöön tämäkin puuroversio.