IMG_20220227_160042.jpg

Ihan joka laskiaiseksi ei rasvarieskaa ole tullut tehtyä, vaan nyt sitä päätin tehdä.

Rasvarieska tunnetaan varmaan parhaiten Pohjois-Savossa ja Pohjois-Karjalassa, toki sitä täällä Pohjois-Pohjanamaallakin on kaupoissa ennen laskiaista ollut. Rieskaksi useimmat tekevät ohrarieskan, vaan kyllä rasvarieskan voi toteuttaa myös perunaversiona. Minä tykkään laittaa nesteeksi maitoa (ainakin osaksi), vaan veteenkin voi tehdä. Onko kohotusainetta, vai ei, on makuasia. Ja jos on kohotusainetta, onko se leivinjauhetta vai hiivaa. Käännetäänkö reunat ylös vai ei? Laitetaanko lihaksi vanhaan tapaan possun kylkisiivuja (pinta täyteen) vai käytetäänkö lihaksi nykyajan tyyliin savukylkeä/pekonia.  Minä tykkään laittaa lihan pieninä palasina, enkä laita pintaa täyteen. Jos laittaa kylkisiivuja, niin sillon on tarpeen ripsauttaa suolaa lihoille.  Ohjeita on monia erilaisia.

original_ae8afdf2-9325-45d2-ad6b-feec928

Huom! minun tekemässä rasvarieskassa on lihaa pinnalla vain vhän, pinnan voisi laittaa ihan täyteenkin lihaa, jolloin yhteen isoon rieskaan saa käytettyä kevyesti 1 pakkauksen pekonisiivuja. Kuvan rieskassa on vain 3 siivua pekonia leikattauna pieneksi.

Minä tein rieskat tällaisella ohjeella

Rasvarieska

(2 kpl oikein isoja rieskoja...mahtuvat just 2 pellille )

8 dl maitoa + vettä (laitoin 5 dl maistoa ja 3 dl vettä)

2 tl suolaa (minä laitoin 2½ tl, koska en laittanut pekonia paljoa pinnalle ja tykätään rasakasta suolasta rieskassakin)

(1 tl leivinjauhetta...ei ole välttämätön)

2 dl vehnäjauhoja

ohrajauhoja -> kunnes pehmeä taikina (minulla meni noin litra....älä laita kaikkia kerralla)

Pinnalle laitettavaksi pekonisiivuja vähintään 1 pkt (paljon enemmänkin saa kulumaan, jos pinnan peittää kokonaan pekonilla)

Valmistaminen

Uuni kuumenemaan täysille. Mulla se tarkoittaa 300 astetta ja kiertoilma.

Sekoita kylmään nesteeseen suola, vehnäjauho-leivinjauheseos ja alusta taikina pehmeäksi puuromaiseksi taikinaksi ohrajauhoilla. Tässä vaiheessa voi halutessaan maistella taikinan suolaisuutta. Taputtele taikinasta 2 oikein isoa rieskaa uunipellille (jauhoja pellille tai leivinpaperi, kuten minä käytän....leikkaan rieskan alta näkyvän leiuvinpapaerin poin ennen uuniin laittamista). Pistele rieskat haarukalla. Peitä pinta kokonaan tai osittain pekonilla (tai possun kylkisiivuilla ja suolaa lihat). Paista rieskat uunin keskitasossa kypsiksi....aikaa menee uunin lämpötilasta ja rieskan paksuudesta riippuen 10-15 min. Minulla rieskat paistuivat 10 minuutissa ruskeatäpikkäisiksi. Peitä rieskat lämpiminä. Parhaimmillaan rieskat ovat vastapaistettuina haaleina.

original_334a114f-95ed-4256-9b4a-7128871

Tässä rieskassa on 3 pekonisiivua pinnalla. Ihan ei läskipitsa nimitys tässä täyty. Jotkut nimittävät siis rasvarieskaa/laskiasrieskaa myös läskipitsaksi. Ei tällä minusta kyllä mitään tekmista pitsan kanssa oo. Rasvarieskankin kohdalla voi vain todeta, ettää olispa leivinuuni missä nämäkin paistais.