IMG_20210914_160559.jpg

Jälkiruoaksi olen toki omenoita ja päärynölitä mehussa/viinissä keitellyt, vaan kuvan mukaisia omenoita tein nyt ekan kerran. Ystävä näitä kertoi tekevänsä ja heillä kaikki, myös lapset näistä tykkäävät. Kun omppuja ja puolukoita on paljon käytettäväksi, päätin kokeilla minäkin näitä.

Mitään tarkkaa ohjetta ei mulla näihin tietenkään ole.

Mulle kerrottiin valmistusohje näin: teet voimakkaan makuisen oikein makean puolukkamehun, missä sitten omput joko kuorittuina, kuorimattomina, isoina lohkjoina tai kokonaisin keitellään miedolla lämmöllä. Purkitetaan liemineen.

Ja näin tein, tulos näkyvissä kuvissa.

Sokerin lisäämisessä mehuun mulla meinas tulla uskon puute, kun sitä sai todellakin laittaa monta, monta dl. Nämä omenat ovat siis sellaisia, että säilyvät pitkäänkin keitinliemineen tölkitettyinä. Instagramin puolella eräs henkilö kertoi ohjeen olevan 80-luvulta.

IMG_20210914_153030.jpg

Kokeilin keittää omppuja kuorimattomina kokonaisina, kuorittuina kokonaisina ja lohkoina. Jatkossa kyllä kuorin kaikki. Oikein hiljaselleen kun keittelee, niin pysyvät kasassa. Meillä ainakin on tykätty paljon enemmän kuorituista versioista. Kuoren nahkeuden takia ja kyllähän ompuista tulee eri kauniin värisiä, jois ne kuorii. Ei tartte laittaa elintarvikevärejä lisävariä tuomaan. Kanelifanina voisin ajatella ripsauttavani mehun sekaan kanelia, eikä pienen pieni suolaripsauskaan mehuun varmasti pöllömpi ajatus olisi.

IMG_20210914_154018.jpg

Kiehumassa olevat omput meinaavat nousta pinnalle, joten kehittelin taas tällaisia viritelmiä. Keiton kanssa ei kannata hötkyillä, ettei tule omenasosetta.

IMG_20210914_160518.jpg

Mitään tarkempaa tietoa ei minulla näiden säilyvyydestä ole. Minulle tämän ohjeen vinkannut kertoi, että heillä tulee nämä syötyä aina lähiviikkoina. Mulla on ollut nyt jääkaapissa muutama purkillinen lähes kuukauden ja ovat hyvinä säilyneet.

Ollaan syöty näitä ihan tällaisenaan, vaniljakastikkeen, löysähkön kerma(rahka)vaahdon ja jätskin kanssa. Lisäksi minä olen ottanut omppuja lisukkeeksi puuron tai viilin/jogurtin päälle. Ja voisihan näitä hyödyntää esim salaateissa ja jälkiruoissakin.