IMG_20211215_185838.jpg

Lähiviikkoina on taas näkynyt piparipullien kuvia lähteissä jos toisissa. Suurion osa näyttää tekevän hytrrä/kierrepullaksi, kuten minäkin olen aikaisemmin tehnyt. Myös korvapuustin mallisia olen tehnyt. Pipari liite pulllaan tulee joko piparitaikinasta, kypsästä piparimurusta tai piparimausteista rasvan lisänä täytteenä. Minä tykkään eniten käyttää piparitaikinaa, vaikkakin se on usein kaupan valmistaikinaa, kuten nytkin.

IMG_20211215_162741.jpg

Piparipulliin tarvitaan

- ihan tavallista hyvää pehmeää pullataikinaa levänneenä/hieman kohonneena

- täytteeksi rasvaa, kanelia ja ruskeaa piparitaikinaa

- pullien voiteluun kananmunaa ja koristeeksi sokeria

Pullataikina on kaulittu levyksi, voideltu voisulalla kauttaaltaan, ripoteltu kanelia lisämausteeksi puolelle levylle ja nostettu ohut piparkakkutaikinalevy puolikkaalle levylle, kts kuva. 500 g pakastepiparitaikia piisaa noin metrin levyiselle pullataikinalevylle tähän tapaan tehtynä. Piparilevy saa olla selkeästi ohuempi mitä pullataikinalevy on. Minä olisin voinut kaulita piapritaikinan vaikka ohuemmaksikin.

IMG_20211215_163034.jpg

Sitten vaan pullataikinalevy on nostettu piparikerroksen päälle ja vähän käsin paineltu kerrokset kiinni toisiinsa. Levy on leikattu suikaleiksi, kieritetty ja muotoiltu pullaksi.

Hyvä kohotus pullille, minkä jälkeen munaseoksella voiotelu, pintaas sokeria ja paisto 200 - 225 asteisessa uunissa 15-20 min pullien koosta ja pulleudesta riippuen. Tämä malli mitä minä tein, kyspsyy nopeasti, koska on matala pullamalli.

IMG_20211215_185920.jpg

Täältä löytyy ikivanha postaus piparikierrepullista vuodelta 2007.

Täällä on postaus piparilla päälystetyistä pyöreistä pullista. Tässä linkki käyttämääni ihanaan hieman sitruunaiselle maistuvaan piparitaikinaan.

IMG_20211215_190412.jpg

Oma suosikkini pullataikina-pipari yhdistelmä ei ole koskaan ollut, mutta nyt olen tällekin lämmennyt.