CIMG6534.jpg

Tällaistakin makeaa tein jouluksi. olen aina ollut kirsikkafani, joten ne koukuttivat minut tässäkin ohjeessa. Otin ohjeen täältä , joten iso kiitos ohjeen jakamisesta.Ohje on  kuulemma brittiläisen leipurilegenda Mary Berryn klassikko. Tällaiset levykakut ovat siitä hyviä, että näistä voi leikata tarjolle vaikka kuinka pieniä suupalloja. Lisäsin nimen eteen sitruunaisen, sillä lopputulos maistuu ihanasti sitruunalle, vaikka laitoinkin vähemmän mitä ohee käskee...noh, laitoinhan sitruunanmehua ylimääräisenä. Jauhoja en siis laittanut taikinaan yhtään enempää, vaikka lisäsinkin sitruunan mehua.

CIMG6516-001.jpg

Minä tein alla olevan ohjeen 1½ kertaisena tavalliselle pellille (pellin koko 32x30cm) ja olisi voinut olla vieläkin muhkeampi., mutta hyvää oli tällaisenakin. Muutoin noudatin ohjetta mutta laitoin vähän vähemmän sitruunan kuorta ja samoista sitruunoista laitoin myös mehut. Säilykekirsikoita laitoin 2 pientä purkillista, mutta muitakin sattumia kirsikan palasien tilalle voisi laittaa esim kuivattuja karpaloita (joihin olen tällä hetkellä ihastunut) tai vaikkapa  kuivattujen hedelmien paloja, korintteja tai rusinoita. Minulla kakku/piirakka paistui paljon nopeammin, liekkö syynä ollut ohuus, vai mikä?

Sitruunainen kirsikka-mantelikakku

(alkuperäinen ohje on 30x32 vuokaan, minä tein alla olevalla ohjeella 1½ kertaisena pellille 32x30cm)

Taikina:

200 g sokeroituja kirsikoita (minä käytin 2 pientä purkillista liemessä olevia säilykekirsikoita)
5 dl vehnäjauhoja
2 tl leivinjauhetta
225 g pehmeää voita tai margariinia
2 dl sokeria
2 dl mantelijauhetta
1 sitruunan raastettu kuori + sitruunasta puristettu mehu noin ½ dl
5 isoa kananmunaa

Pinnalle
50 g mantelilastuja

Valmistaminen:
Lämmitä uuni 180 asteeseen. Vuoraa vuoka/pelti leivinpaperilla.
Jos säilykekirsikoissa on liemi, valuta ne hyvin. Leikkaa kirsikat pieniksi paloiksi ja tarpeen mukaan vielä valuta/kuivaa niitä.
Mittaa kulhoon kaikki taikinaan tulevat kuivat ainekset. Lisää sitten munat ja sekoita vatkaimella kunnes ainekset ovat sekoittuneet. Kääntele kirsikat viimeisenä taikinan joukkoon ja levitä taikina tasaisesti vuokaan ihan reunoille asti. 

Ripottele päälle mantelilastut ja paista kakkua/piirakkaa uunin keskitasolla noin 25-35 minuuttia, kunnes pinta on saanut kauniin kullanruskean värin ja tikulla koitettaessa siihen ei jää taikinaa. Tarkkaile paistumista, sillä paistoaikaan vaikuttavat niin monet asiat. Minulla piiras/kakku paistui vain 25 min ja se oli otettava pois, ettei tulisi turhan tummaksi ja kuivaksi.

Anna kakun jäähtyä pellillä hetkinen ja nosta/vetäise se sitten pois vuoasta ja anna jäähtyä kokonaan (peitettynä)
Leikkaa jäähtynyt kakku/piirakka halutun kokoisiksi ja mallisiksi annospaloiksi.

CIMG6526.jpg

Parisen minuuttia aikaisemminkin olisin voinut uunista pois ottaa, joten muistakaa tsekata uunianne...minulla piiras/kakku tämän paksuisena oli uunissa 25 min.

 

CIMG6541.jpg

Minä leikkasin sitruunaisesta kirsikka-mantelikakusta todella pieniä palasia, kun oli montaa muutakin sorttia tarjolla. Myös ystäväperheet saivat tästä maistiaisia. Kakku/piirakka ei ole kovin makeaa....on siis minulle hyvä asia.