IMG_20220110_131403~2.jpg

Monenlaisia kiusauksia olen elämäni aikana tehnyt, vaan en muistaakseni koskaan seistä, vaan nytpäs tein. Kimmokkeen tähän ruokaan sain facen ruokaryhmästä, missä monikin kirjoitti tällaista tekevänsä. Jotkut vannoivat savupaprikan nimeen seikiusauksen maustamisessa. Minäkin sitä laitoin, vaan en mitenkään yltiöpäisenä.

Tälleen minä kuvissa olevan vuoallisen seikiusausta tein.

Seikiusaus

noin 1,4 kg perunoita (minulla oli aika pieniä yleisperunoita mitä kuorin tähän ruokaan)

1- 2 isoa keltasipulia (minä laitoin 2, koska tykätään sipulista)

rasvaa sipulien kuullottamiseen

vähintään 400 g pakasteseitä (kohmeisena)

tilliä

ruohosipulia

suolaa

savupaprikaa

sitruunapippuria

(muista oman maun mukaisia mausteita)

4 dl (ruoka)kermaa

Valmistaminen:

  1. Kuori perunat, suikaloi ne ja huuhtele kylmällä vedellä. Valuta hyvin.
  2. Kuori sipulit, leikkaa ne ohuiksi lohkoiksi ja kuullota ne paistinpannulla pienessä rasvamäärässä.
  3. Paloittele kohmeinen kala kuutioiksi (leikkasin 1 annospalan 8 osaan)
  4. Laita puolet perunasuikaleista laakeaan uunivuokaan, seuraavaksi kaikki kalat, kuullotetut sipulit ja kaikkia mausteita. Laita loput perunat vuokaan. Kaada kermat vuokaan. Ripottele vielä mausteita päällimmäisen perunakerroksen mausteeksi.
  5. Kypsennä kiusausta noin 200 asteisessa uunissa reilu ½ tuntia, alenna sitten lämpötila 175 ja jatka kypsentämistä, kunnes perunat ovat kypsiä. Minulla kiusaus hautui uunissa kaiken kaikkiaan lähes 1½ tuntia. Kerran painelin/tasoitin pintaa paistumisen aikana.

 IMG_20220110_091432.jpg

IMG_20220110_105036.jpg

Minä tykkäsin tästäkin seiruoasta, vaan rivien välistä luin, ettei kanssasyöjä niinkään. Tästäkin huolimatta, teen seikiusausta toistekkin.

IMG_20220110_105235.jpg

Paiston jälkeen ripsautin vielä pakastimesta ruohosipulia kiusauksen pinnalle antamaan hieman väriä ja lisämakuakin ruoalle.