CIMG3476-002.jpg

Tämä ikivanha Valion kermaviili-juustosarviohje on ollut minulla käytössä jo vuosikymmeniä. Nyt oli jääkaappiin jäänyt 2 kermaviilipurkillista, enkä mitään makeaa halunnut leipoa, joten kermaviili päätyi juustosarvitaikinaan. Toki näihin voisi laittaa täytteeksi kinkkua, tonnikalaa, sinihomejuustoa, maustettua tuorejuustoa, pulled porkia ja melkimpä mitä vaan kypsää, vaan minä halusin pitää nämä nyt ihan pelkästään juustosarvina. Juusto saisi olla mahdollisimman voimakkaan makuista. Mulla oli osa punaista emmentalia ja osa pitsajuustoseosta.

Minä tein tuplataikinan alla olevalla ohjeella.

Juustosarvet

12 - 16 kpl (minä teen tästä annoksesta vain 12 kpl )

4 dl vehnäjauhoja (käytän puolikarkeita)

2 tl leivinjauhetta

½ tl suolaa (joka tykkää suolaisista, laittaa ripsauksen enemmän)

2 dl juustoraastetta (voimakkaan makuista)

50 g rasvaa (kovaa/huoneenlämpöistä tai sulatettua voita tai leivontamargariinia)

2 dl kermaviiliä

täytteeksi esim. juustoraastetta

voiteluun kananmunaa

koristeeksi juustoraastetta tai seesaminsiemeniä tai unikonsiemeniä, jos haluaa sattumia päälle

Valmistaminen

Kuivat ainekset, juustoraaste ja kova/huoneenlämpöinen rasva nypitään sekaisin ja lisätään kermaviili -> sekoitetaan tasaiseksi taikinaksi

Kaulitaan taikina esim. pyöreäksi ja jaetaan sektoreiksi (tehdään koristeviilto kapeampaan päähän), laitetaan täyte, rullataan leveämmästä päästä ja taivutetaan sarviksi. Liitoskohta alas keskelle, jotta sarvet eivät aukea paiston aikana.

Sarvet voidellaan kananmunaseoksella, koristellaan siemenillä tai juustoraasteella (minä en nyt halunnut laittaa mitään) ja paistetaan uunin keskiosassa n.200 asteisessa uunissa 15 - 20min Minä tykkään että sarvet ovat paistettu ihan kunnolla ruskeiksi. Ken tykkää vaaleammista, ottakoon uunista pois jo aikaisemmassa vaiheessa.

CIMG3454-001.jpg

Lisäleikkausvinkki; leikkaa sarvikolmion kapeampaan päähän muutaman sentin lisäviilto -> vaikuttaa sarven ulkonäköön.

CIMG3468.jpg

Jos tekee tällä tapaa mitä minä tein, tulee sarveen vähän koristeellisempi kerrostuma. Liitoskohta alas keskelle, niin sarvi ei koskaan aukea. Ja kierteet samaan suuntaan kaikissa sarvissa, jos haluaa kaiksita saman näköisiä sarvia.

CIMG3472.jpg

Aikoinaan, kun kun leivoin paljon, tein tämänkin ohjeen aina vähintään 10 kertaisena, joten tuntuipa tuplataikina pieneltä.