IMG_20210422_131411.jpg

Monenmoisia jauheliha-perunalaatikoita ollaan tehty, vaan tämä on kyllä yksi mieluisimpia versioita meille.

Täältä löytyy aikaisempi postaus samaisesta laatikosta, vaan olen muokannut ohjetta mielestäni vieläkin paremmaksi.

Siitäkin hyvä ruoka, että tähän saa upotettua monenmoisia pikkujämiä/pehmenneitä kasviksia, kuten minä nyt käytin pehmeät pikkutomaatit ja minipaprikat pinnalle. Pinnalle tuleva juustoraaste voi olla ihan mitä vaan juustoa. Minä raastoin sinisen emmentalin kannat. Jos tykkää aurasta, ei jauhelihaseokseen sen lisääminen olis ollenkaan pöllömpi asia. Nesteitä ja mausteita laitan enemmän mitä lakuperäisissä (Oliskohan K-kaupan ohje?) ja nyt tämä on meille passelin kosteaa ja mausteista. Jauhelihaseokseen laitettavana tomaattina käytin tällä kertaa muttia, enkä laittanut ihan koko purkillista, vaan tomaattisesta tykkäävät, voivat humpsauttaa koko purkillisen sekaan.

Tälleen minä laatikon tein:

Valkosipulinen jauheliha-perunalaatikko

400 g naudan jauhelihaa (minulla 10 %)

2 isoa keltasipulia hienonnettuna

suolaa  (1-1½ tl, laitoin isomman määrän hienoa merisuolaa ja meille oli oikein hyvä määrä, jos tykkäät vähemmän suolaisesta, laita pienempi määrä)

mustapippuria myllystä monta kierrosta (minä laitoin 8)

pitsamaustetta (laitoin 2½ tl)

paprikajauhetta (vähän vajaa 1 tl)

tomaattimurskaa (laitoin 2/3 tölkillisen muttia)

1 pss = 750 g valkosipuliperunoita viipaleina (pakaste)

noin 5 dl ruokakermaa (laitoin 2½ dl prk sipulikermaa ja loput tavallista ruokakermaa, osa nesteestä voi olla maitoakin)

Päälle:

tomaattiviipaleita (3 kpl isoja, minulla tällä kertaa vähemmän pikkutomaatteja)

2-3 kpl minisuippopaprikoita pieninä kuutioina (minulla oransseja)

juustoraastetta (2-3 dl, minulla nyt vähemmän, kun hyödynsin tähän vain juustokannikat)

Kypsentämisen jälkeen tuoretta persiljaa laatikon pinnalle.

Valmistaminen:

Ruskista jauheliha ja sipulit paistinpannulla, lisää suola, pippuri, pitsamauste, paprikajauhe ja tomaattimurska sekaan.

Levitä puolet perunoista jäisenä laakeaan uunivuokaan.

Kaada jauhelihaseos päälle ja levitä se tasaiseksi kerrrokseksi.

Lisää loput perunat pinnalle.

Lisää ruokakerma(t) vuokaan.

Kypsennä ruokaa 200 asteisessa uunissa ½ tuntia ja laita sitten tomaattiviipaleet, paprikakuutiot ja juustoraaste pinnalle ja jatka kypsentämistä vielä vähintään ½ tuntia.

Tarkista ruoan kypsyys vuoan keskiosasta. Minä jatkoin vielä kypsentämistä 10 minuuttia vähän miedommassa lämmössä. Anna laatikon tekeentyä vähän aikaa ennen syöntiä.

IMG_20210421_081943.jpg

Valmiista laatikosta ei tule kauhean valkosipulista, joten jos tykkää voimakkaasta valkosipulin mausta, voisi sitä laittaa vaikka lisääkin.

IMG_20210421_082207.jpg

IMG_20210421_090805.jpg

IMG_20210421_094947.jpg

Me syötiin kanssasyöjän kanssa puolet tästä laatikosta kahelleen, oltiin vissiin kauhean nälkäisiä.

IMG_20210422_131455.jpg

Meistä nam!