CIMG0131.jpg

Minä olen tehnyt tähtitorttuja jo tällekkin vuodelle vaikka kuinka monta kertaa, vaan jos ei ihan sellaisia vielä halua tehdä, mutta jotain kuitenkin torttu-/voitaikinasta, niin tässäpä yksi vaihtoehto. Täytteen voi jokainen valita mieleisensä. Minulla näissä on ihan vaan luumuista tortuntäytettä. Toki näissä on näpertämistä vähän enemmän, mutta yllättävän sukkelaan näitä tekee sarjatyönä.

CIMG0115-001.jpg

Minä tein pienet torttutaikinapitkot näin.

Sulatin torttutaikinalevyt leivinpaperin päällä ihan huoneenlämmössä. (Myllyn paras)

Leikkasin jokaisen puoliksi -> 2 neliötä.

Kaulitsin jokaisen puolikkaan hieman ohuemmaksi, niin että pohjasta tuli suorakaiteen mallinen. Ja kaikki olis tietenkin hyvä saaha samanpituisiksi.

Laitoin täytteen jokaiseen keskelle. Vähän vähemmän voisi laittaa mitä mulla kuvissa on.

Leikkasin pitkät sivut suikaleiksi, ei ihan täytteeseen asti (vaikka minä näköjään olenkin joissakin leikannut) ja leikkauksien pitäisi tulla samalle tasolle kummallakin puolella.

Sitten vaan vuorotellen ladoin säikeet keskelle (ihan pikkasen etuviistoon), niin että edellisen taikinasuikaleen pää jää seuraavan taikinasuikaleen alle, ettei pitko aukea paiston aikana. Viimistä suikaletta voi pikkasen nipistää päädyssä kiinni muiden kanssa tai/ja laittaa puutikun töröttämään pystyyn viimeiseen liitoskontaan.

CIMG0120-001.jpg

Jos haluaa, voisi näitä varovaisesti voidella kananmunaseosksella ja ripotella esim mantelirouhetta koristeeksi.

CIMG0122-001.jpg

Paistoin  pikkupitkot 200-225 asteisessa tavallisessa uunissa keskitasossa kypsiksi, niin että keskeltä luumutäytteen altakin on kypsä. Minun uunissa aikaa menee reilu 20 minuuttia. Täyte vähän pursuili paiston aikana, mutta nämä kaunistuvat, kun ne nostaa pelliltä, antaa jäähtyä ja puuteroi halutessaan tomusokerilla. Minä en näihin laittanut tomusokeria, sillä luumutäytteen makeus riittää meille makeudeksi. Omena-kanelitortun täytteellä ja luumutäytteellä olen näitä tehnyt.