IMG_20211014_201932.jpg

Kropsua eväänä- blogissa oli ruotsalaisten lihapullien postaus ja kun tarkoitus oli minunkin tehdä lihapullia, testasin ohjeen heti. Ja tulipahan taas käytettyä airfryeriäkin.

Tässäpä ohje, miten minä lihapullat tein.

Ruotsalaiset lihapullat (kypsytys airfryerillä)

1 dl kuohukermaa (myös ruokakerma käy)

½ dl korppujauhoja

1 keskikokoinen keltasipuli hienonnettuna + rasvaa sipulin paistamiseen

400 g naudan jauhelihaa (minulla 10%)

1 iso kananmuna

1 tl suolaa

mustapippuria (1/4 tl tai oman maun mukaan, minä laitoin myllystä 7 kierrosta)

maustepippuria (1/4 tl tai oman maun mukaan, laitoin myllystä 7 kierrosta)

valkopippuria (laitoin jauhettuna lähes 2 maustemitallista)

Valmistaminen

Sekoita kerma ja korppujauhot keskenään, anna turvota 5min.

Paista sipuli rasvassa pannulla pehmeäksi.

Yhdistä kaikki ainekset ja sekoita tasaiseksi taikinaksi. Minulla oli oikein hienoa korppujauhoa, joten jouduin lisäämään tilkan kermaa/vettä seokseen (vajaa ½ dl). Kypsennä pieni koekakkara ja maistele onko pippureita riittävästi.

Muotoile lihapulliksi (minä kastelen käsiä KUUMASSA vedessä) ja laita pullat airfryeriin siten, että ne eivät kosketa toisiaan. (Minä kypsennän tällaisen määrän 2 erässä.)

Meidän Nordican airfryerissa lihapullat kypsyvät esilämmitetyssä 200 asteisessa airissa 8-10 min koosta riippuen. Jos haluat tasaisen paistopinnan, ravistele koria pariin otteeseen paistamisen aikana. MInä olen lähes tulkoon kokonaan luopunut ravintelusta, varsinkin jos lihapullat laittaa kastikkeeseen.

Jos ei halua/ei ole airfryeriä, voi lihapullat tietenkin kypsentää uunissa: 225-250 asteinen uuni 10-15 min uuninlämmöstä ja lihapullien koosta riippuen. Tai lihapullat voi paistaa paistinpannulla.

original_b88efc25-7303-43c4-93ca-b5a7955

Kanssasyöjä toimitti maistelijan virkaa. Saivat hyväksynnän.