IMG_20210322_175639.jpg

Tämä sama pikkuleipäohje näyttää olevan hyvinkin monessa eri lähteessä, pikkasen eri nimillä esim. valkosuklaapikkuleivät, valkosuklaakeksit, karpalo-valkosuklaapikkuleivät. Mistä lie ohje ihan alkujaan. Jos joku tietää, vinkatkoon, niin linkitän.

Nämähän ei voi olla muuta kun terveellisiä pikkuleipiä, kun näissä on kauraa, karpaloita, mantelia yms...

Sokereina on taikinassa tavallisen valkoisen sokerin lisäksi jotain tummempaa sokeria, vaan jos ei niitä halua käyttää/ei satu olemaan, niin laittaa koko määrän valkoista sokeria. Minä laitoin kaurahiutaleita taikinaan, koska ei sattunut olemaan minkäänlaista mysliä kotosalla. Taikina taipuu siis monenlaiseksi, ei ole niin nökön nuukaa mitä laittaa, kunhan määrät pitää suurinpiirtein ohjeen mukaisina.

IMG_20210322_152304.jpg

Minä tein alla olevan ohjeen kaksinkertaisena ja sain siitä 70 isoa pikkuleipää. Tässäpä ohje minun lisäyksin kirjoitettuna.

Valkosuklaa-karpalopikkuleivät (noin 30-35kpl)

125 g voita 

1 dl sokeria

3/4 dl muscovadosokeria (minä laitoin ruokokidesokeria, myös fariinisokeri kävisi)

1 muna

3 dl vehnäjauhoja

1/2 tl leivinjauhetta

1/4 tl suolaa

(1 tl vaniljasokeria -> en laittanut)

1 dl kaurahiutaleita (tai mysliä)

75 -100 g valkosuklaata (laitoin pienemmän määrän)

75 -100 g kuivattuja karpaloita (olivat isoja, puolitin saksilla, laitoin pienemmän määrän)

3/4 dl mantelirouhetta (minulla kuorellista)

(koristeluun valkosuklaata)

Valmistaminen:

1. Sekoita sokerit pehmeän, huoneenlämpöisen voin (minä pehmitin ihan hetken mikrossa) joukkoon ja lisää muna. Sekoita kuivat aineet keskenään ja lisää muutamassa erässä taikinan joukkoon. 

2. Rouhi suklaa ja lisää suklaarouhe ja mantelirouhe taikinan joukkoon.

Sekoita tasaiseksi -> minä sekoitin ihan vaan käsin, koska taikina on aika jämäkkää/rouheista.

Minä rupesin leipomaan pikuleivät heti, enkä pitänyt taikinaa yhtään kylmässä, kuten monet ohjeet kehoittavat. Oli ihanan helppotekoinen taikina, Yhtään ei jauhoja tarvinnut tekemisessä. Paista taikinasta koekakku, jos haluat varmistua taikinan käyttäytymisen uunissa. Minä otin nyt riskin, enkä paistanut, mutta ekan pellillisen jälkeen painoin hieman littanammaksi palleroita ja niistä tuli minusta nätimpiä. Myös uunin lämpoötila vaikuttaa leviämiseen. Jos haluaa niiden leviävän enemmän, lämpö vain 175.

3. Pyörittele taikinasta palloja (minä hieraisin taikinasta pöydällä tangon ja jaoin sen osiin).

Laita pallot leivinpaperin(laitan 2 päällekkäin, jotta huolettomampaa paitaa, eikä pohja tummu liikaa) päälle pellille ja paina hieman litteämmiksi. Minä painelin haarukalla. Ajatuksella pintakuvio jää näkyviin tai sitten ei. Aika littanaksi saa painaa. 4. Paista pikkuleivät uunin keskiosassa 175 - 200 asteessa kauniin vaalean ruskeiksi. Aikaa menee 10 -15 min/pelti.

5. Anna pikkuleipien jäähtyä tasaisella alustalla.

6. Halutessaan nämä voisi koristella sulatetulla valkosuklaalla pursotellen tai kastaen reunan valkosuklaaseen.

IMG_20210322_175717.jpg

Makeutta ja makua oli riittämiin, joten en koristellut näitä mitenkään.

IMG_20210322_164604.jpg

Vaikka näissä onkin valkosuklaata ja sokereitakin ihan reilusti, eivät ole valmiina turhan makeita. Toki makeuteen vaikuttaa, että laitoin valkosuklaata pienemmän määrän mukaan.

Kuivatuista karpaloista leivonnassa kun tykkään, teen näitäkin ehottomasti toistekkin. Saas kuulla, mitä ystäväperheet näistä tykkäävät, kun saavat maistiaisensa.