IMG_20211124_162812.jpg

Kukan mallisia (joulu)torttuja oli ihan pakko kokeilla. Taikinanan näissä ol Myllyn paras voinen torttutaikina, levyt sulatettu leivinpaperin päällä huoneenlämmössä peitettynä.

Samalla mulla oli eka kerta testata vihreitä kuulia levitettä/marmeladia.
Tämä kukkatorttumalli on nyt esillä monissa eri lähteissä.

Ymmärtääkseni lähtöisin Kinuskikissalta? Kanelijoulutorttujen nimellä löytyy Kinuskikissan sivuilta selkeät vaiheittain etenevät teko-ohjeet, jos ei minun kuvasta tekovaiheet aukene. Ehken semmoisella lisäyksellä, että kannattaa kattoa mitä kautta nuo säikeet pyöräyttelee terälehdiksi.

original_0b6fbb55-b018-4cac-bdb6-9f8f053
 

Täytteeksihän voi jokainen laittaa sitä omaa lempparitäytettä. Täytettä varten kannattaa painaa tortun keskelle ihan kunnon syvennys.

Minä kokeilin näihin ekaa kertaa vihreät kuulat marmeladia. Ja kaveriksi laitoin valion vaniljakreemiä, mille en ole aikaisemmin ollenkaan lämmennyt. Oli ok yhdistelmä tai ainakin yhdessä parempaa mitä ilman kreemiä olis ollu.

IMG_20211124_144053.jpg

Tortun koko on ihan ns normi eli torttulevystä tulee 2 kukkatorttua. Levy laitetaan kahtia pitkulaiseksi ja lyhyille sivuille 2 viiltoa, niin että jäävät keskeltä kiinni. Ja sitten vaan kieputetaan terälehdet nätisti pää keskelle ja painetaan keskeltä ihan kunnolla. Kannattaa kattoa miten nuo terälehdet kiepauttaa, millaisen kukan haluaa.

Tässä linkki Kinuskikissan vaihekuviin.

Minä kiepsautan terälehdet vaan vähän eri tavalla. Keskelle kannattaa painaa kunnon kolo täytettä varten. Minä en voitele joulutorttuja enää, vaan jos tykkäät voidella, niin varo voitelemasta leikkauspintoja, että taikinakerrokset pääsevät nousemaan.

IMG_20211124_145555.jpg

Pursottamaan en täytteitä ruvennut, kun paistoin näitäkin vain muutaman tortun. Muutaman ihan siitä syystä, että lupasin itselleni tehdä aina eri mallilla nyt ennen joulua tehtäviä torttuja. Ja kyllähän tortut ovat vastapaistettuina parhaita.

IMG_20211124_162654.jpg

Minä paistan tortut vain noin 200 asteisessa uunissa. Nämä tortut ovat matalia, joten kypsyvät ihan hyvin kohtuuajassa. Meillä tortuissakin pitää olla kunnon paistopinta, niin pohjalla kuin päälläkin.

Minulla vihreät kuulat levite on pysynyt oikein hyvänä kekona paiston aikana. Jotkut ovat moitiskelleet, ettei paistoa kestäisi? Purkissa kyllä lukee, että paistonkestävä. Näihin laitoin täytteen korkeana kekona, ajatuksella että kyllä se vähän madaltuu, vaan ei...samanlainen köäkkö oli uunista tuleessa, joten hetken jäähtymisen jälkeen painoin näistä vihreää täytettä matalammaksi.

IMG_20211124_162750.jpg

Jäähtyneinä tortut saivat vielä pintaansa siivilöityä tomusokeria ja sitten heti kahville.

Mitäkö mieltä vihreät kuulat levitteestä/marmeladista?

Makeaa on ja ensin en kauheasti tälle lämmennyt, vaan nyt olen käyttänyt jo monesti, niin olen ruvennut tykkäämään. Jotkut moittivat hintaa, kaupasta riippuen 3,45 - yli 4 e. Koska on makeaa ja monasti laitan muutakin täytteeksi, niin riittoisalta on purkki tuntunut. Väristä tykkään. Tuossa on siis pohjana päärynäsose. Lisää pitää ostaa, niin saan tehtyä maistelutorttuja ystäväperheillekkin.

Vihreitä kuulia täytettä/marmeladia suositellaan purkin mukaan leivontaa, jälkiruokiin, juuston kaveriksi ja levitteeksi. Minä olen käyttänyt tätä tähän mennessä eri mallisiin torttuihin, pyöreisiin pulliin, lusikkaleipien täytteenä ja maistelin leipäjuuston kaverina.

IMG_20211124_163141.jpg

Lisäsin kategorioihin uuden Joulu-kategorian, mihin olen liittänyt jo vanhojakin kaikenlaisia jouluun liittyviä postauksia.