CIMG0090.jpg

Silloin kun on paljon syämässä ja haluan päästä vähällä/helpolla ruoanlaitossa, teen usein tämän tyyppistä ruokaa possun ulkofileestä (tai sisäfileestä). Tämä iso vuoallinen (neljän litran) possun ulkofileviipaleita herkkuseini-kermasoosissa syötiin vieraiden kanssa yhdellä istumalla.

Tähän ruokaan tarvitaan:

possun ulkofilettä viipaleina -> nuiji ohuemmiksi muovin läpi. Minä en ota mahdollisia rasvoja yms pois. Minulla lihaa oli 1,4 kg.

Rasvaa lihojen ruskistamiseen pannulla. Ruskistetut lihat lahotaan limittäin uunivuokaan. Tuo minun vuoka on 4 litran vuoka.

3 pientä prk kokonaisia herkkusieniä humpsautetaan sekaan uunivuokaan (ilman lientä)

Lihoille ripotellaan mausteita; suolaa, paprikajauhetta, mustapippuria myllystä, vähän chilihiutaleita, muuta mieleistä maustetta?

Lihojen päälle vuokaan kaadetaan ruokakermaa/kermaa, niin että lihat peittyvät puoleen väliin. Minä laitoin tähän sipuliruokakermaa 2 prk ja maustamatonta 3x2 dl (+ vähän vettä, kun huuhtelin kermapurkit)

Lihoja kypsennetään uunissa aluksi 200 asteisessa uunissa reilu ½ tuntia ja sitten 150 asteisessa uunissa noin 1½ tuntia  Kypsentämisen aikana voi lientä maistella ja lisätä tarpeen mukaan mausteita ja nestettäkin. Minä halusin tähän ihan kunnon paistopinnan päälle, joten en sekoitellut, vaikka mausteita lisäsinkin, vaan kahdella isolla patalapulla tanakka ote vuoasta ja huljuttelin, niin liemi sekoittui tasaisemmaksi. Jos ei halua paistopintaa, voi laittaa kannen/folion pälle.

Me söimme tätä ruokaa perunasoseen, porkkanahöystön ja salaatin kera.