IMG_20230208_123742.jpg

Olen nykyisin tykästynyt käyttämään chia-siemeniä. Aamulla tein tekeytymään tällaista herkkua (mulle ainakin on herkkua). Makua antavaksi ainekseksi valikoitui pakastemangokuutiot, koska olin ottanut ne jo sulamaan erästä kakkukokeilua varten, vaan se ei ollutkaan tänään ajankohtainen homma. Mangon tilalla voi käyttää melkeimpä mitä vaan esim. marjoja, hedelmiä joko lisukkeena pinnalle ripoteltuna tai sekaan sekoitettuna, kuten minä tällä kerralla tein.

Alkujaan minulla oli tarkoitus tehdä kaurahiutalepohjainen tuorepuuro ja laittaa vain vähän chia-siemeniä sekaan, mutta päätinkin jättää hiutaleet kokonaan pois.

Googlaamalla esim chia-tuorepuuro löytyy monia helppoja ohjeita mihin ei välttämättä tule mitään muuta kuin neste/hapanmaitovalmiste, siemenet ja hiutaleet. Makua antava aines laitetaan tuorepuuron päälle.

IMG_20230208_123222.jpg

Kuvan mukainen herkku syntyi alla olevilla aineksilla. Tämä kannattaa tehdä tekeytymään kylmään vähintään 2 tuntia ennen syöntiä tai jo esim edellisenä iltana aamua varten. Sellaista herkkua, missä ei ole makua antavaa ainesta seassa olen säilyttänyt 3-4 päivää jääkaapissa ja hyvänä on pysynyt. Pidemmästä ajasta minulla ei ole kokemusta.

Mango-rahka-chiasiemen herkku

2 prk maitorahkaa (minulla oli 1 maustamaton ja toinen oli mango-passionrahka, mikä passasi maultaan tähän oikein hyvin)

noin ½ dl maitoa (jos makua antava aines on kovin löysää, eí tarvitse laittaa ollenkaan tai jos rahkan tilalla käyttää esim jogurttia)

2 kukkuraa isoa keittolusikallista (kts alla oleva kuva) chia-siemeniä

300 g pss pakaste mangokuutioita sulatettuna

(lisäksi laitoin noin ½ dl piltti mangososeen jämät)

Kaikki ainekset vain sekoitetaan. Annetaan tekeytyä vähintään 2 tuntia kylmässä tai tehdään jo edellisenä iltana jääkaappiin tekeytymään. Sekoitetaan ja jos omaan makuun tuntuu liian jämäkältä, löysyttää seosta esim maitolorauksella. Minulla annoskulhossa on vähän vajaa 2 dl valmista herkkua ja ohjeella tehden tulis 3 tuollaista annosta.

IMG_20230208_191833.jpg

Meillä oli kaupassa tasan 2 vaihtoehtoa chia-siemenien ostoon.

Päädyin kuvan mukaiseen pakkaukseen monestakin syystä.

Täältä pääset lukemaan enemmän faktaa chia-siemenistä.

IMG_20230208_123735.jpg

Ens viikolla teen taas jonkinlaista versiota chia-tuorepuurosta/herkusta ja monta muutakin käyttökohdetta on jo mietittynä chia-siemenille.