IMG_20221119_194551.jpg

Eilisen miestenpäivän kunniaksi halusin paistaa kanssasyöjän tykkäämiä lättyjä/ohukaisia/lettuja. Meillä tehdään harvoin ihan valkoisista jauhoista näitäkään herkkuja, joten tällä kertaa laitoin osaksi jauhoja ruisjauhoja. Ohrajauhoilla teen useinmiten. Tai sitten laittaa vaan koko jauhomäärän tavallisia vehnäjauhoja.

Ruislätyt/ohukaiset/letut

(lettupannulla paistettuna minulla tuli 40 pientä lättyä)

5 dl maitoa (minä laitoin täys-)

2 isoa kananmunaa

(1½ rkl sokeria -> ei välttämätön)

reilu ½ tl suolaa

1 dl ruisjauhoja (mitkä vaan käyvät, mulla oli jotain aika karkeita ruijauhoja purkissa)

1½ - 2 dl vehnäjauhoja (minä laitoin isomman määrän)

(halutessaan voi laittaa rasvasulaa muutaman rkl -> minä en nyt laittanut, kun paistoin letut reilussa voissa)

Lisäksi tarvitaan paistamiseen voita/margariinia

Lisäkkeeksi hilloa/marmeladia/marjoja/jäätelöä/kermavaahtoa tms.

Valmistaminen

Sekoita kävivatkaimella maitoon muut ainekset ja vatkaa kunnolla tasaiseksi seokseksi. Kun sekoittaa kunnolla, ei mielestäni aineiden laittojärjestyksellä ole mitään väliä käytännössä. Maistele taikinasta suola ja sokeri mieleiseksi. Anna taikinan turvota jääkaapissa noin ½ tuntia. Mulla oli ruisjauhot karkeita, niin taikinan rakenne muuttui paljon turvottamisen aikana. Paista halutun kokoisia ohuita lättyjä käytäen mieleistä rasvaa. Minä paistoin lätyt ihan voissa käyttäen lettupannua.

IMG_20221119_194430.jpg

Me laitettiin vaan vähän makeita hilloja/täytteitä lätyille, kun ei kumpikaan kermavaahdoista yms niin välitetä.

IMG_20221119_194559.jpg

Iltamyöhällä oli lätyistä tähteenä 6 kpl, joten näyttivät maistuvat kanssasyöjälle. Suurimman osan tais napsia ihan sellaisenaan, ilman mitään päälysteitä.