IMG_20210220_144121.jpg

Herkuttelijan höystö en ensimmäisiä ruokaohjeita, minkä olen lisännyt blogiini vuonna 2007. Usein tätä on meillä tehty, vaan edellisestä kerrasta on jo vuosia aikaa. Nyt kun kotona oli kaikkia aineksia, päätin  verestää muistia tämän retro ruokalajin suhteen.

Herkuttelijan höystön määritelmä voisi olla: mureaa hyvää naudan lihaa punaruskeassa vähässä kastikkeessa ja sekaan kuuluu ehdottomasti herkkusienet ja hillosipulit.

Herkuttelijan höystö

hyvää naudan paistia suikaleina tai kuutioina ( minulla oli naudan paahtopaistia, minkä paloittelin) noin 450 g

rasvaa lihojen ruskistamiseen

1 iso keltasipuli

suolaa, musta/maustepippuria, paprikajauhetta, soijakastiketta

lihafondia/lihaliemikuutio

tomaattipyrettä ( minä käytin paseerattua tomaattia noin 1 dl )

vettä nesteeksi ( herkkusienien lientä?) niin että lihat peittyvät

hillosipuleita noin 1 dl

kokonaisia herkkusieniä 1 pieni prk (minulla säilykeherkkusieniä)

vehnäjauhoja tai ruskea kastike suurusta katikkeen suurustamiseen

( kermaa/ruokakermaa pehmentämään makua)

Valmistaminen:

Ruskista lihat oikein kuumalla pannulla ja freesaa myös sipulit. Siirrä ainekset kattilaan.

Lisää  vettä,niin että lihat peittyvät.

Lisää kaikkia mausteita ja kypsennä liha lähes kypsäksi ( minä kypsensin reilun 1½ tuntia)

Lisää herkkusienet (puolita isot) ja hillosipulit

Suurusta kastike. (käytin tummaa Maizeenaa)

Tarkista maku ja sakeus ja lisää halutessasi kerma.

Tarjoa lisänä riisiä/pastaa /perunaa eri muodoissa

IMG_20210220_104231.jpg

Kyllä vaan herkutteliojan höystö edelleenkin maistui hyvälle.