CIMG4674.jpg

Minä yhytin tämän hieman erilaisen, ei keitettävän vatkatun puuron ohjeen yhdestä facebookin ryhmästä.

Lähtöisin taitaa olla soppa 365-sivustolta.. Löytyy sieltä nimellä mustikka-ruisvispipuuro.

Minä laitan tämän kuitenkin eri nimellä, sillä minulle vispipuuro tarkoittaisi, että se on tehty puolukasta mannasuurimoita käyttäen, hyvin perinteiseen tapaan. Vatkattuja puuroja voi olla vaikka kuinka paljon erilaisia.

Ruispuuro mielletään pitkään kypsytettäväksi puuroksi, mutta tässä ohjeessa kiehautetaan vain vesi. Ihan niin nopsaan tämäkään puuro ei valmistu, sillä aineiden yhdistämisen jälkeen, alkuperäisen ohjeen mukaan pitää malttaa odottaa vähintään 2 tuntia ennen vatkaamista.

Vatkattu mustikka-ruispuuro (Mustikka-ruisvispipuuro)

1 litra vettä

5 dl ruisjauhoja

5 dl mustikoita (pakastettuja tai tuoreita, mulla oli tuoreita ja laitoin 1 dl enemmän)

1-1½ dl sokeria (alkuperäisessä ohjeessa määrä on 2 dl....on kyllä aika makeaa)

½ tl suolaa (laitoin vatkaamisvaiheessa ripsauksen lisää)

Valmistaminen

Kuumenna vesi kiehuvaksi. Ota kattila pois liedeltä Ja vatkaa siihen ruisjauhot. Jauhomäärä tuntuu aika paljolta sekoittamisvaiheessa, mutta valmis puuro ei ole liian jankkia, joten kaikki ruisjauho kannattaa laittaa.

(Minä vatkasin pallovatkaimella ja ajattelin kyllä käyvän huonosti, alussa oli aika kauhean kokkareista, mutta kun vaan vatkasi, niin kyllä se siitä tasoittui.)

Lisää seokseen kaikki muut ainekset ja sekoita tasaiseksi.

Anna puuron turvota/tekeentyä kattilassa vähintään 2 tuntia tai seuraavaan päivään. Alkuperäinen ohje käskee pitämään kattilan viileässä. Minä kyllä annoin puurokattilan olla huoneenlämmössä tuon 2 tuntia. Jos antaisin tekeentyä yön yli, sitten laittaisin kylmään.

Vatkaa kylmä puuro kuohkeaksi sähkövatkaimella. Maistele puuroa ja voit lisätä siihen sokeria ja suolaa

 

CIMG4685.jpg

Puuroa kannattaa vatkata kylmänä ihan reilusti, niin saa ilmavan kuohkean puuron.

CIMG4668.jpg

Tämän näköistä puuro oli ennen vatkaamista, kukaan älköön pelästykö. Kyllä se vatkatessa kaunistuu.

CIMG4724.jpg

Syötiin puuroa ihan vaan maidon ja tuoreiden mustikoiden kanssa.

CIMG4673.jpg

Minä herkuttelin puurolla myös vaniljakastikkeen ja mustikoiden kansssa.

Kunhan puolukat kypsyvät, niin sitten meillä tehdään tätä puuroa puolukkaversiona.