IMG_20210306_135553.jpg

Tällaisia fetaporkkanoita tein eräälle aterialle lämpimäksi lisäke ruoaksi. Tykkäsimme näistä niin paljon, että pian pitää tehä uudemman kerran. 

Minulla meinasi tulla hieman hoppu näiden teossa, joten kuehsutin porkkanat paloittelu jälkeen vedessä ennen maustamista ja uuniinlaitttoa. Toki porkkanat kypsyvät kokonaan kun uunissa, tällöin vain kyosymusaika on pitempi. 

Fetaporkkanat

porkkanoita (minulla oli 6 kpl isoja)

sulatettua voita (noin 25 g)

suolaa, hunajaa, mustapippuria myllystä 

Fetajuustoa (minä laitoin noin 125g)

tuoretta persiljaa, basilikaa, korianteria tms. 

Kuori porkkanat ja paloittele ne isoiksi suikaleiksi vrt isot ranskalaiset perunat.

Laita porkkanat uunivuokaan sellaisinaan tai kiehauta niitä ensin reilun 5 minuuttia vedessä, kuten minä tein. Valuta vesi hyvin pois. 

Sulata voi ja sivele se porkkanoille tasaisesti. Mausta porkkanat. Toki mausteet voisi sekoittaa myös voin sekaan, mutta itsestäni on helpompaa arvioida mausteet ripottelutektiikalla. 

Kypsennä porkkanat 175-200 asteisessa uunissa mieleisen kypsiksi. Koska kiehautin porkkanat ennen uuniin laittamista, kypsyvät ne minulla uunissa 20 minuuttiin. Jos ei kiehauta vedessä, menee palasten paksuudesta riippuen noin 40 min kypsymiseen. 

Murustele feta porkkanoille ja anna vuoan olla 200-225 asteisessa uunissa, kunnes juusto saa hieman väriä.

Ripottele hienonnettua vihreää porkkanoille. 

IMG_20210306_120644.jpg

Mausteita saa laittaa ihan reilusti. Ja sitten vaan uuniin. 

IMG_20210306_131935.jpg

Fetan laitoin lähes kypsien porkkanoiden päälle ja vati sitten vielä hetkiseksi kuumaan uuniin. 

IMG_20210306_135540.jpg

Vihreää pintaan ja heti syömään. 

IMG_20210306_135601.jpg

Tykättiin paljon  Näitä teen pian uudemmankin kerran. Minä napsin viimeiset kylminä ja hyvää olivat niinkin.