Skånen perunoiksikin näitä joku voisi nimittää. Niihin tulee käsittääkseni lisäksi purjoa ja loppukypsennys voitaisiin tehdä myös uunissa.

Tein perunat isossa kannellisessa paistinpannussa ( myös laakea kattila käy). Kuorin ja paloittelin pieniksi kuutioiksi 5 julmetun isoa perunaa, huuhtelin perunakuutiot hyvin kylmällä vedellä ja valutin ne lävikössä. ( ne vois ihan kuivatakin). Pannulla/kattilassa sulatetaan rasvaa ( laitoin margariinia+öljyä) ja kuullotetaan perunoita n. 5 min siinä sekoitellen. Lisätään pannuun nesteeksi ruokakermaa 2 dl + suolaa+pippuria ja minä laitoin vielä paprikajauhetta. Annetaan kypsyä kannella peitettynä, välillä sekoitellen ja lisätään nestettä tarvittaessa. Minä en halunnut lisätä enempää kermaa, joten laitoin vettä n. 1½ dl ja hyviä perunoita tuli näinkin. Lisäneste voisi olla myös maitoa. Perunalajikkeesta ja kuution koosta riippuen kypsymisaika on 20-30 min. Meillä näistä perunoista tykätään niin kypsinä, jotta ne jo pikkasen rupeavat soseutumaan. Minulla perunat jäivät aneemisen näköiseksi kun ei ollut persiljaa eikä edes kuivattua ruohosipulia sekaan laitettavksi.

Tästä perunaversiosta saa ihania perunoita myös erilaisilla maustetuilla sulate-ja tuorejuustoilla. Vähentää vaan nesteen määrää ja tilalle juustoa.

Sipulista tykkäävät voivat tietenkin laittaa näihin sipulia sekaan.... minä en laittanut tällä kertaa sipulia, koska söimme näitä reilusti sipulisen murekkeen kanssa.

Tämän näköisiä perunat ovat hauduttamisen alkuvaiheessa.... minulla perunat kypsyivät n. ½ tuntia, jolloin ne olivat jo tarkoituksella hieman ylikypsiä. Tästä määrästä tulee 3 annosta.