1754343.jpg

Minä teen useinmiten toscapiirakkaa, enkä kakkua. Samalla saa isomman satsin ja piirakasta on helppo leikata haluamansa kokoisia palasia... eräs ystäväni sanoi kerran ettei toscapiirakka maistu samanlaiselle kuin toscakakku.... uskokoon ken haluaa!

Toscapiirakka

(uunipellillinen)

Pohja:

3 munaa

4 dl sokeria

150 g sulatettua voita tai margariinia

6 dl vehnäjauhoja

2½ tl leivinjauhetta

2 tl vanilliinisokeria

2 dl maitoa

Toscapäällys:

150 g voita tai margariinia

150 g mantelilastuja -> murskaa lastuja vähän käsin

½ dl vehnäjauhoja

½ dl maitoa

1½ dl sokeria

Valmistaminen:

Vatkaa pohjataikinassa munat ja sokeri vaahdoksi. Yhdistä siihen maito, sulatettu, jäähdytetty rasva ja keskenään sekoitetut kuivat ainekset siiviän läpi tasaiseksi taikinaksi. Kaada taikina leivinpaperilla ( minä laitan aina kaksinkertaisen paperin) vuoratulle uunipellille ja paista pohjaa + 175 - 200 asteessa 15-20 min.

Valmista pohjan paistuessa toscakuorrutus. Yleensä ohjeissa käsketään laittaa kaikki tosca-ainekset kattilaan ja kuumentaa sekoittaen kunnes kiehahtaa. Minä yleensä sulatan ensin kattilassa rasvan ja lisään siihen kaikki muut ainekset ja sitten kuumennetaan tasaiseksi. Ainakin hyvin isot annokset on helpompi tehdä jälkimmäisellä tavalla.

Levitä kuuma kuorrutus pohjan päälle ripesti, ihan reunoille asti. Jatka piirakan paistamista hieman kuumemmassa uunissa 200-225 astessa kunnes tosca saa kauniin ruskean värin.

Varo, kuorrutus palaa helposti. Jos uuni paistaa epätasaisesti, ( kuten minulla) voit laittaa kesken paistamisen tummemman kohdan päälle leivinpaperia, jotta kohta ei tummuisi liikaa.

1754366.jpg

Minulla uuni paistaa keskeltä tummemmaksi ( on käyttäytynyt niin ihan uudesta lähtien) ja pidinkin leivinpaperia siinä päällä pelastaakseni piirakan. Itse tykkään ruskistaa toscakuorrutuksen ihan kunnolla, enkä jättää sitä kauhean vaaleaksi. Makuasia sekin. Piirakan kannattaa antaa jäähtyä kunnolla ennen leikaamista, eikä olla sellainen hätähousu mitä minä olin...kun maisteluhammasta jo niiiiiiin kolotti....