IMG_20210609_112848.jpg

Sain ystävältä raparperiä, kun omat eivät vieläkään ole kovin isoiksi kasvaneet. Lähipäivinä olen saanaut tehdä montaa eri raparperiherkkua. Tässä yksi minulle uusi ohje, minkä toteutin tällaisena paksumpana piirakan ja kakun väimuotona. Minulla paistoastiana oli Teema-sarjan pitkulainen vuoka. Alkuperäisnen ohje kertoo taikinan olevan passeli normi piirakkavuokaan. Suolaa lisäsin taikinaan ja kardemummaa muruseokseen.

Mumman raparperipiirakka

(alkuperäinen ohje Iltasnomista, alla olevaan ohjeeseen olen tehnyt pieniä muutoksia)

Taikina

2 munaa

2 dl sokeria

100 g sulatettua voita

2 dl kermaa

1 tl leivinjauhetta

ripsasus suolaa

4 dl vehnäjauhoja

Päälle

pilkottuja raparpereja (minä laitoin 2 oikein isoa paksua vartta)

Muruseos pinnalle

50 g pehmeää voita

1 ½ dl vehnäjauhoja

1 tl jauhettua kardemummaa (oma lisäykseni)

1 dl sokeria (minä laitoin vain ½ dl ja oli meille riittävästi)

Valmistusohje

Kuumenna uuni vähän alle 200 asteeseen. Sekoita pohjan aineet keskenään tasaiseksi taikinaksi. Kaada taikina voideltuun piirakkavuokaan (minä laitoin vuokaan rypistetyn leivinpaperin, en siis voidellut).

Levitä pilkotut raparperit taikinan päälle , ihan reunoille asti.

Tee muruseos; Nypi pehmeä voi, jauhot, kardemumma ja sokeri muruiksi. Ripottele muruseos raparperien päälle.

Nosta piirakka uuniin noin 40 -50 minuutiksi. Paistoastiasta riippuen uunin alaosaan tai keskelle. Minulla piirakka paistui suurimman osan ajasta alimmalla tasolla.

Taikinasta riittää yhteen halkaisijaltaan n. 28 cm:n kokoiseen reunalliseen piirakkavuokaan tai kahteen pienempään. Myös lasagnevuoka tms. käy paistoastiaksi.

Piirakan voi myös paistaa pellillä, jolloin siitä tulee ohuempi (Mimmin lisäys….tulee kyllä todella ohut piirakka, jos tämän määrän tekee pellille). Paistoaika on tällöin n. 25-35 minuuttia. Paksumpi piirakka vaatii pidemmän paistoajan.

IMG_20210609_102457.jpg

IMG_20210609_112856.jpg

IMG_20210609_124432.jpg

Varmasti tulen hyödyntämään tätä ohjetta muunkin makuisiin leivonnaisiin.