IMG_20210506_144414.jpg

Viime syksynä tehtyjä makeita säilykkeitä oli vielä tähteenä, joten päätin tehdä tupla-annosken piiloja. Omenatäytyteellä ja mansikka-raparperitäytteellä. Täytteeksi näihin voi jokainen laittaa mistä tykkää. Jos täyte on kovin kostyea esim pakastemarjat, kannattaa sekaan laittaa perunajuhoja tai kiehauttaa marjoista ja perunajauhoista ja sokerista kiisseli ja laittaa sitä täytteeksi.

Alkujaan olen bongannut ohjeen mystisen hyvät marjapiilot nimellä.

Käyttämäni ohje piiloihin löytyy täältä. Ohje on just passeli 12 kpl piiloja. MInulla kuvissa on siis tehtynä 2 kertainen taikina, mistä ensin tein kaikkiin kannet kaulitusta levystä ja sitten jaoin loput ihan punnitsemalla pohja-osiin.

Täytteen voi jokainen päättää itse. Minä teen ensi kerralla mustikkaversioita. Esim erilaisia marjoja, hedelmänpalasia, kotitekoista omenasosetta + sekaan omenaraastetta ja kanelia jne. Täytteeksi voi myös laittaa lisäksi rahkaa/maustettuja rahkoja, vaniljakreemiä, paksua vaniljakiisseliä jne. Vain mielikuvitus rajana.

Tällä kertaa en tehnyt mitään taikinakoristeita pinnalle. Sitäkin voiteleeko pintaa kananmunaseoksella voisi harkita. Haluaako pinnalle laittaa jotain koristeita?

IMG_20210419_155105.jpg

Minä teen ain ensin piilojen kannet. Ihan vaan ottaa lasilla tms sopivan lätkän kaulitusta levystä. MInulla on täytteenä tämä kotitekoinen omenapalatäyte.

IMG_20210419_163008.jpg

IMG_20210419_164122.jpg

Tämä on aina jännittävä vaihe. Joskus irtoavat hyvinkin, joskus joutuu vähän avittamaan. Minä käännän nämä oikeinpäin toisen tarjottimen avulla. Irrottaapa piilot miten tahansa syvennyksistä, kannattaa niiden antaa ensin jäähtyä ihan kunnolla.

IMG_20210419_182030.jpg

 

IMG_20210419_180557.jpg

Nämä rumemmat yksilöt ovat kotitekoisella mansikka-raparperihillolla täytettyjä. Laitoin täytteen ihan sellaisenaan, joskus olen laittanut hieman perunajauhoja sekaan, vaan nyt otin riskin..... noh, huonostihan näissä kävi. Ne oli siis tuhottava heti.

IMG_20210419_171454.jpg

Vähän turhan reilustikkin laitoin täytettä, kun halusin purkillisen saada kokonaan käytettyä.

IMG_20210419_180201.jpg

Näin onnettomasti kävi yhdelle sitä muffinssipelliltä irrottaessani....

IMG_20210419_180157.jpg

joten minun oli heti uhrauduttava ja syötävä se. Onneksi vaniljakastike parantaa/kaunistaa monet kämmit.

Kaikesta sählingistä huolimatta, mansikka-raparperiversiot olivat ihania. Itselleni jopa mieluisampia mitä omenaversiot.