IMG_20220307_094400.jpg

Tämä aamu alkoi sämpylätaikinan teolla. Ennen kun ees aamukahvejakaan join. Tällä kertaa tein 4-viljan sämpylöitä.

Kuvan sämpylät valmisti´´uivat alla olevalla ohjeella.

Neljän viljan sämpylät

(minä tein tästä 35 isoa sämpylää)

1 litra nestettä (minulla täysmaitoa 5 dl ja vettä 5 dl)

2 pss kuivahiivaa (sunnuntai 1 pss = 11 g)

3-4 tl suolaa (minä laitan isomman mukaan, koska laitan öljyn rasvaksi ja tykätään, että sämpylöissä saa olla ihan reilu suola)

1 rkl sokeria (tai siirappia)

1 dl ruokaöljyä (mulla yleensä rypsiä tai rapsia)

8 dl neljän viljan hiutaleita (minulla oli myllyn paras)

vehnäjauhoja -> kunnes pehmeä taikina (noin 1,5 litraa?)

Valmistaminen

Lämmitä nesteet reilun käden lämpöiseksi (toki mitatakkin voi -> 42 astetta) ja lisää siihen kuivahiiva sellaisenaan, suola ja sokeri ja sekoita kunnolla sekaisin. Lisää hiutaleet ja öljy, sekoita ja jätä taikinan alku tekeentymään 5-10 min. Alusta vehnäjauhoilla pehmeäksi taikinaksi. Kohota/anna taikinan levätä noin 15 min lämpimässä vedottomassa paikassa peitettynä. Muotoile sämpylöiksi.

Minä tein taasen tätä nopeaa mallia eli otin  taikina jauhoiselle pöydälle, jaoin sen 4 osaan ja pyöritin jokaisen osion hellästi tangoksi, mitä hieman litistin kämmenellä, leikasin paloiksi ja nostin palat samassa asennossa leivinpaperin päälle pellille (3 peltiä) kohoamaan. 

Paista hyvin kohonneet sämpylät sellaisenaan tai voideltuina (vesi, maito, kananmuna, piimä) ja koristeltuina (erilaiset siemenet, hiutaleet, juustoraaste) 225 asteisessa uunissa keskitasossa noin 15 min. Kypsymisaika riippuu sämpylöiden koosta, uunista ja omasta mieltymyksestä miten tummia haluaa. 

IMG_20220307_094330.jpg

Näistä tuli ihanan pehmoisia sämpylöitä.