CIMG0348.jpg

Tehtyäni haminanpaistia ekan kerran, en oikein tiennyt mitä mieltä tästä olin. Onneksi päätin antaa haminanpaistille vielä toisen ja kolmannenkin mahdollisuuden. Tokihan kermaista lihapataa uunissa hauduttaen olen ennenkin tehnyt, mutta on tämä kuitenkin pikkasen erilaista. Jo sikseenkin, että lihana käytetään karjalanpaistilihoja. Ja eihän pekoni voi koskaan  haitaksi ruoassa olla. Näihin vielä kun lisätään kermainen suolainen hunajalla maustettu liemi, niin meille maistui ja maistuu ainakin. Ruokien missikisoissa tämä ruoka ei ulkonäöllisesti menestyisi, mutta jospa maku korvaisi ulkonäön. Jotkut kirjoittivat netissä laittaneensa porkkanaa haminanpaistiin antamaan väriä, mutta minä en sitä halunnut laittaa.

Edellä mainittujen asioiden lisäksi, minua hieman häiritsi tämän ruoan nimi. Meinasin kirjoitusvaiheessa väkisin vääntää sen haminanpadaksi. Olkoon nimi nyt kuitenkin haminanpaisti, kun se alkuperäisessä ohjeessakin niin on.

Ohjeen otin Herkuttelijat-blogista. Kiitos ohjeesta.

Lisäys 19.1.23. Näköjään tuota blogia ei enää löydy samasta osoitteesta/ollenkaanko? Täältäkin löytyy saman niminen ruokalaji ja näköjään ohjeen laatijat kisailevat mikä on se alkuperäinen. Itse olen aina mieltänyt ohjeen alkuperän Herkuttelijat blogiin.

Minä olen tehnyt ruoan pikkasen eri suhteilla/määrillä, joten alla ohje, miten minä sen olen tehnyt. Tsekatkaa alkuperäinen ohje linkin takaa.

Haminanpaisti


500 g karjalanpaistilihoja (+ pikkasen rasvaa ruskistamiseen, tai paistaa ensin pekonin ja siinä rasvassa ruskistaa lihat)
noin 100 g pekonia
1  keltasipuli
2-3 pulleaa valkosipulin kynttä
1 lihaliemikuutio
mustapippuria myllystä muutamia kierroksia
vähän vajaa 1rkl hunajaa
noin 3 dl vettä
2 dl ruokakermaa (tai kuohukermaa)
 

Ota lihat lämpenemään noin tuntia ennen valmistusta.

Laita uuni kuumenemaan + 175 asteeseen.

Paista lihat kahdessa erässä paistinpannulla ja laita uunivuokaan.

Paista myös paloiteltu pekoni ja laita vuokaan.

Hienonna kuorittu sipuli isohkoiksi paloiksi ja laita vuokaan.

Rouhase muutama kierros mustpippuria vuokaan lihojen päälle.

Kuumenna vesi paistinpannulla kiehuvaksi ja liuota siihen lihaliemikuutio ja hunaja. Lisää mukaan myös hienonnettu valkosipuli ja kaada seos vuokaan. Nestettä pitäisi olla sen verran, että lihat juuri ja juuri peittyvät.

Hauduta ruokaa uunissa 2 tuntia, tänä aikana nesteen on tarkoitus haihtua lähes kokonaan. Pidä kuitenkin huolta, että lihoissa on vähän vettä koko kypsymisajan. Joinakin kertoina olen joutunut lisäämään pikkasen vettä. (Tietenkin folion/kannenkin voisi lisätä vuoalle.)

Lisää kerma vuokaan. Minä laitan vaan 2 dl.

Hauduta ruokaa vielä uunissa tunnin ajan. Eli kaikkiaan haminanpataa kypsennellään kolmisen tuntia. Älä sekoittele ruokaa, on nätimpää, kun on kunnon paistopinta pinnalla.

Tarjoa haminanpaisti perunasoseen tai keitettyjen perunoiden kanssa.

CIMG0335-002.jpg

Tämän näköisenä ruoka meni uuniin.

CIMG0338-001.jpg

Ja tältä haminanpaisti näytti kypsyttyään 2 tuntia, ennen kerman lisäystä. Minä olisin voinut syödä ruoan tällaisenä, ihan ilman kermaa...

CIMG0350-001.jpg

Mutta laitoin kerman kuitenkin vuokaan ja ruoka hautui vielä tunnin uunissa. Kyllä tätä tehdään taas muutaman viikon kuluttua, se onkin sitten jo neljäs kerta. Meillä haminanpadasta tykätään eniten perunamuusin kanssa.