Eilen kun ei ollut ketään muita syömässä kun vaan ite, niin vihdoin ja viimein tein janssoninkiusausta. Meillä kun kukaan muu ei edes katso sen perään, saatikka että söisivät. Haiseekin kuulemma niin kummalle...minulle janssoni on suurta herkkua jota olen viimeiksi tehnyt noin 15 vuotta sitten ja syömisestäkin on varmaan yhtä pitkä aika...

1625017.jpg

Janssoninkiusaus

500 g pss pakaste perunasipiliseosta

100 g prk anjovisfileitä

n. 2 dl ruokakermaa (minä käytin 15 %)

sipulin vihreitä varsiosia leikattuna pieniksi

2 rkl korppujauhoja pinnalle

Kaadetaan puolet perunoista uunivuokaan. Ladotaan anjovisfileet tasaisesti pinnalle + minä hurautin liemenkin sekaan, vaikka sen sanotaankin tekevän janssoni harmaaksi....en minä ainakaan lopputuloksesta huomannut mitään, vaikka kuinka tiirailin. Sipulin varsia oman tunnon mukaan, minä laitoin ainaskin 1 dl. Sitten laitetaan vaan loput perunat vuokaan ja kaadetaan kerma sekaan. Pinnalle ripotellaan korppujauhoja, jos haluaa.Annetaan muhia uunissa n. 200 asteessa tunnin verran. Lopussa laitoin uunia vähän pienemmälle, ettei kuivunu turhaan.

1625008.jpg

Voi jestas kun tämä oli hyvää .... eikä ollut liian suolaista,vaikka laitoinkin anjoviksen liemen sekaan, toki ihan rapsakka suolaisuus oli, mutta niin janssonissa pitääkin olla...

Ohjeella tehtynä tulee tuommonen pieni vuoallinen, siitä ei kovin moni herkuttele...2-3 korkeitaan.