IMG_20220613_133744.jpg

En ole koskaan ollut piimäpohjaisten makeiden piirakoiden fani. Toki monenmoisia olen tehnyt ja ne on syötyä tullut, vaan oma lemppari se ei ole koskaan ollut. Multa sulle-blogissa oli jokunen aika sitten tutun näköinen vanha ohje raparperipiirakkaan (tai muulla päällisellä), joten koska piimää oli jääkaapissa, päätin tehdä tällä ohjeella piirakan. Piirakkaohje on munaton.

Käykääs stekkaamassa muutenkin tuota blogia. Siellä on paljon ihan tavallisia (siis se on hyvä asia) ruoka-ja leivonnaisohjeita.

HUOM! minun piirakkaan on tehty pohja 1½ kertaisena.

Raparperipiirakka

(pellin koko 34x37 cm ja pohjataikina on tehty kuvan piirakkaan 1½ kertaisena)

(mulla ei ole kahvikuppeja enää käytössä, joten lasken, että 1 kkp = !½ dl)
 
Taikina
3 kkp (=kahvikuppi) vehnäjauhoja
1 tl soodaa
150 g sulatettua voita
2 kkp piimää
1½ kkp sokeria (älä vähennä, ei tule kauhean makeaa piirakkaa)
½ tl suolaa (ens kerralla laitan pikkasen enemmän)
(kardemummaa kukkura 1 tl -> nyt en laittanut, mutta jatkossa laitan)
 
Päälle:
raparperinpaloja (huuhdoin ja kuivasin varret ja leikkelin ne saksilla paloiksi, en kuorinut)
sokeria
kanelia -> jos et tykkää, jätä vaan pois
 
Mittaa vehnäjauhot ja sooda kulhoon. Sulata voi. Lisää ne piimän ja sokerin joukkoon. Sekoita kaikki ainekset isolla lusikalla tasaiseksi taikinaksi. Levitä taikina uunipellille leivinpaperin (minä laitan 2 paperia päälekkäin) päälle. Ripottele raparperinpalat (tai muu makua antava aines) ihan koko levylle reunoja myöten. Ripottele sokeria ja kanelia piirakan päälle. Paista piirakkaa uunin keskitasolla vähän vajaassa 200 asteessa 25 - 35 min. Minulla piirakka oli uunissa lähes 40 min, koska oli paksumpaa mitä lakuperäisessä ohjeessa ja kenties mulla oli uunin lämpötilakin pikkasen miedompi. Tarkkaile kypsymistä, alä ylipaista. Tikulla voi keskeltä piirakkaa tarvittaessa kokeilla kypsyyden. Kun tikkuun ei tartu taikinaa, on piirakka kypsää. Minä ripottelin vielä vähän sokeria piirakan päälle heti uunista oton jälkeen.

IMG_20220613_123756.jpg
Tällä kertaa maltoin latoa raparperin palaset riveihin, vaan voip ne ihan vaan ripotella. Homma sujuu paljon nopsempaan niin. MInä tykkään raparperi-kaneliyhdistelmästä, niin sitä laitoin sokerin lisäksi pinnalle.
 
IMG_20220613_132243.jpg
 
IMG_20220613_133802.jpg
 
Vaikka tein pohjan 1½ kertaisena, ei piirakka ole vieläkään kauhean paksua, toki meille ihan riittävän paksua. Ja jäin miettimään, että josko piirakan rakenne ei passakkaan niin kovin kauhean paksuihin piirakoihin? Käytän tätä ohjetta uudemmankin kerran tekemilläni muutoksilla ja vois kokeilla muuta makuainesta kun raparperi.