CIMG3792.jpg

tai voishan tämän sanoa niinkin, jotta paprikoiden kalttaaminen...

Esim. täältä löytyy seikkaperäiset ohjeet, minä hieman yleensä aina "oikaisen" tekemisessä...

CIMG3782.jpg

Puolita paprikat, poista siemenkota ja väliketot, huuhtaise vedellä, valuta ja laita paprikat uunivuokaan/pellille paperin päälle kuoripinta päällepäin. Siten monet ohjeet käskevät öljytä pinnan ja ripotella suolaa päälle....minä skippaan nämä vaiheet. Sitten vaan paprikat laitetaan kuumaan noin 225 uuniin kunnes pintakuori jopa hieman mustuu...

Myös uunin grillivastusta/grilliä voisi käyttää tai paahtaa kaasuhellalla paprikan pihdeissä tai laittaa paprikan puolikkaat mikroaaltouuniin pehmenemään (paprikan puolikkaat lautaselle ja aluksi 2 minuuttia aikaa täydellä teholla, sitten kannattaa jo katsoa ovatko paprikat pehmenneet, jos ei, niin aikaa vaan lisää)....tapoja on monia.

CIMG3786.jpg

Kun paprikat on jollakin tapaa pehmennetty, laitetaan ne astiaan ja päälle kelmu tai  kietastaan ne muovipussiin, kuten minä tällä kertaa tein. Suljettuun astiaan/pussiin muodostuu höyryä mikä edesauttaa kuoren irtoamista...

CIMG3789.jpg

Muutaman minuutin jälkeen (kun paprikat kärsii ottaa käteen käsiä polttamatta) on paprikat helppo kuoria eli kaltata ihan vaan kuori pois vetäen. Apuna voi käyttää pientä veistä....

CIMG3791-001.jpg

Sitten vaan jatkokäsiteellään paprikat sen mukaan mihin ne tulevat käytetyksi... minun seuraavasta postauksesta näät, mihin minä nämä käytin...