Tämä luumusilmien ohje on uskollisesti odottanut kokeilua jo vuosia.... ohje on julkaistu hirveän kauan sitten Kodin kuvalehdessä.... ilkeääkö edes laittaa  minä vuonna...no olkoon, ohje on julkaistu marraskuun numerossa vuonna 1993..... ja siitä asti olen meinannut..... ja meinannut... ja meinannut kokeilla näitä ( huom. en minä aina ole näin saamaton) Luumusilmät ovat lehden kuvassa herkullisen näköisiä ja niitä kehutaan helppotöisiksi ja nopeiksi...alkuperäisessä ohjeessa luumusilmät paistetaan pienissä alumiinisissa matalissa vuoissa... no niitähän minulla ei tietenkään ollut mutta sen sijaan Italian leivosvuokia ( niitä karmean kalliita verrattuna muffinssivuokiin) löytyi paketti ja ne saivat kelvata. Nimittäin äsken se kokeiluinspiraatio iski muhittuaan 14 vuotta....ja jotta meidän pienen perheen ei tarvitseisi syödä luumusilmiä vielä juhannuksenakin, laitoin osaan silmäksi ystäväni tuomaa persikkatäytettä ( se on ihanaa A) ja osaan kaupasta ostettua mansikkamarmeladia...

 1149400.jpg

Luumu/persikkamarmeladi/mansikkamarmeladisilmät

( ohje kertoo tästä tulevan 22 kpl, minä tein 25 kpl ja olivat ihan hyvän kokoisia)

300 g voita tai margariinia

1.5 dl sokeria

1 muna

1.25 dl ohrakasta ( minä laitoin maissitärkkelysjauhoa)

4.5 dl vehnäjauhoja

2 tl leivinjauhetta

2 tl vanilliinisokeria

1 tl inkivääriä ( minä laitoin tämän tilalle 1.5 tl kardemummaa, koska en pidä kauheasti inkiväärin mausta)

noin 3 dl haluamaasi marmeladia

mantelilastuja ( minä laitoin persikkatäytteisiin ihan vaan raesokeria)

Valmistaminen:

- vaahdota rasva ja sokeri, lisää muna ja keskenään sekoitetut kuivat ainekset

- muotoile taikinasta jauhoisella alusella tanko ja jaa se 22 - 25 paloihin

- pyöritä palat käsissä palloiksi ja laita vuokiin

- tee sormella taikinan keskelle kuoppa ja täytä se marmeladilla

- ripottele päälle mantelilastuja tai muuta ...

- alkuperäinen ohje käskee paistamaan 200 asteisessa uunissa noin 15 min... minä paistoin 175 asteisessa uunissa, koska mantelit meinasivat kärvähtää.... aikaa meni miedommassa uunissa noin 25 min.... paistoaikaan vaikuttaa tietenkin myös millaisessa vuoaas nämä kypsentää...

1149399.jpg

... tässä silmät täytettyinä...

1149417.jpg

... ja pinnalle vielä koristeita...ja sitten paistumaan uunin keskitasoon...

1149401.jpg

... muutamia silmiä paistoin ihan tavallisissa muffinssivuoissa ( vuokia kaksi päällekkäin) ja ihan hyvin toimii ohje niinkin...

1149403.jpg

... tässä vielä kaikki yksinkertaisesta taikinasta tehdyt silmät... osa luumu...osa persikka... ja osa mansikkatäytteellä... yksi vai kaksiko? piti heti maistella, joten lukumäärä ei ihan stemmaa...