IMG_20230916_143958_edit_24245244278094.

Minä olen ottanut tämän kahvikkakuohjeen jemmaan jostain Facen leivonta/ruokaryhmästä. Sen tarkemmin alkuperää en tiedä, enkä ruvennut jälestämään.Tämän kakun juju olis siinä, että tähän voi upottaa vaikka minkalaisia marmeladeja, hilloja, soseita. Aika montaa erilaista olen minäkin jo ohjeella tehnyt. Just laitoin uuniin kakun, mihin laitoin Ylivieskan Justuksesta ostamaani mango-appelsiini-limetäytettä/marmeladia. Tämän postauksen kuvat ovat ekalla kertaa tekemästäni aprikoosimarmeladikakusta.

Mimmin lisäys 25.9.23

Näyttää olevan tämä kahvikakkuohje jonkun leipojan tulkinta Myllyn paras sivustolta löytyvästä ohjeesta. Käykääs kurkkaamassa tuo alkuperäinen ohje, ohjeessa on ehdotettu eri tapoja maustaa peruskakku. Tähänkin  aprikoosikakkuun alkuperäinen ohje näköjään ehdottaa lisäksi kuivattua aprikoosia paloiteltuna, mikä varmasti on oiva lisä kakkuun.

Oma muisti kun palaa pätkittäin, niin olen tehnyt tällä ohjeella tiikerikakun aikoinaan, vaan se ei päätynyt koskaan blogiin asti juurikin rakenteen takia. Vain sekoitettavan kakun rakenne on kuitenkin erilainen mitä vaahdotettavilla ohjeilla tehtdyt ovat.

Ohjeella tehden kakusta tulee mehevää. Sen ei ole kuitenkaan tarkoitus jäädä tinttanaksi sisältä eli siis raakan oloiseksi (kuten nykyisin monilla ohjeilla tehden tulee) Siksipä olen joka kerta paistanut kakkua täyden tunnin.

Hillo/marmeladikahvikakku  (sekoitettava taikina)

(minulla kuvissa 2 litran vuoka)

5 dl vehnäjauhoja (käytän puolikarkeita)

2 dl sokeria

2½ tl leivinjauhetta

(2 tl vaniljasokeria....jätän useinkin pois)

½ tl suolaa (oma lisäykseni, korostaa makuja)

2 dl kermaa (olen käyttänyt ruokakermaa, vispikermaa tai maitoakin) (Myllyn paras sivustolla alkuperäisessä ohjeessa näkyy olevan kermaa 2½ dl)

3 kananmunaa

150 g sulatettua voita (tai margariinia) tai juoksevaa margariinia

1 dl marmeladia, hilloa, sosetta (tässä kakussa aprikoosimarmeladia)

Valmistaminen

Laita uuni kuumenemaan 160-175 (uunisi tuntien, missä lämpötilassa muutkin kahvikakut paistat. Minun kakku paistui noin 160 asteisessa uunissa ja vieläkin tästä alennan lämpötilaa jatkossa, josko sitten ei repeäsisi yhtään pinnaltaan kakku. Kuvan vuoka johtaa hyvin lämpöä.)

Mittaa kaikki kuivat ainekset kulhoon ja sekoita sekaisin.

Lisää kuiviin aineksiin kerma, munat, rasvasula ja marmeladi ja sekoita taikina heti tasaiseksi. Sekoita vaan sen verran, että ainekset ovat kunnolla sekaisin. Minä sekoitan käsikäyttöisellä pallovatkaimella. Taikina on löysää. Laita taikina voideltuun (ja jauhotettuun) noin 2 litran vuokaan. Paista kakkua alimmalla tasolla tasalämmöllä 50-60 min. (uunin lämpötila, vuoan materiaali ja muoto) Kokeile kakun kypsyys kakuosan keskeltä tikulla. Minun kakku paistui täyden tunnin. Anna kakun jäähtyä vuoassa muutama minuutti ja kumoa ase sitten varovaisesti ritilälle/lautaselle tms. Anna kakun jäähtyä hyvin. Minusta kakku vain parani maultaan säilytyksessä. Rakenne on pehmeä vastatehtynä ja vähän tiivistyy säilytyksessä.

GridArt_20230923_164043357.jpg

Vaikka mulla oli paistolämpötila 160 astetta, repesi kakku vähän pinnaltaan, vaan eipä tuo haittaa, kun kakun kumoaa. Mieluummin pieni repeäminen, mitä että jää kuopalle. Joskus kun muistas, vois kokeilla lisätä pienen lorauksen nestettä, mutta tällöin voi olla jo vaara, että kakku jää sisältä tinttanaksi ja me ei sellaisista tykätä, ei sitten yhtään.

IMG_20230916_125035_edit_24633043011175.

Vaihtelemalla marmeladia, lisäämällä erilaisia mausteita tai hedelmänpalasia, saa ohjeella tehden aina helpon makoisan kahvikakun.