CIMG0164-normal.jpg

Alkuperäinen ohje täältä. Kiitos. Jää vakiohjeeksi minulle. Nyt olen jo useita kakkuja tehnyttöll ohjeella  lähipäivinä...

Alkuperäisessä ohjeessa on nesteenä piimää, vaan minä olen laittanut maustamatonta jogurttia ja hyvää on tullut.

Kakku on todella nopea- ja helppotekoinen. Maustemäärä ovat kohillaan tässä kakussa ja rakenne mukavan huokoinen, ei tiivis....vaikka ei mitään aineksia vatkaillakkaan.

 

Joulukakku

( tarvitaan 2 litran vuoka)
 
450 g fariinisokeria
300 g vehnäjauhoja
2 tl jauhettua kanelia
2 tl jauhettua inkivääriä
2 tl jauhettua kardemummaa
1 tl jauhettua neilikkaa
1 tl soodaa
1/4 tl suolaa
2 dl maustamatonta jogurttia (alkuperäisessä ohjeessa piimää)
2 munaa
100 g  sulatettua voita tai margariinia
 
Sekoita kuivat aineet huolellisesti keskenään. (käsin saat parhaiten). 
Lisää joukkoon jogurtti (tai piimä), munat ja rasvasula. Sekoita tasaiseksi ja kaada voideltuun & jauhotettuun 2 litran kahvikakkuvuokaan. Paista kakku tavallisen uunin alatasolla n. 160 asteisessa uunissa noin tunnin ajan... kokeile kakun kypsyys keskeltä kakkuosaa tikulla. Kuiva tikku = kypsä kakku. Anna kakun jäähtyä 5 min vuoassaan ja kumoa se sitten varovaisesti tarjottimelle/ritilälle tms. Kakku säilyy hyvin ja maut tasaantuvat kun se saa tekeytyä edes muutamia päiviä.
 

CIMG0183-normal.jpg

Vasemmalla joulukakun viipale ja oikealla sisarelta saadulla maustekakkuohjeella tehtystä kakusta viipale. Niiiin erilaisia voivat maustekakutkin olla....kumpainenkin on todella hyvää. Minun mielipiteeni.