IMG_20230612_170127~2.jpg

Kaurajauhoja on jäänyt käyttämättä,kun leipomiset olleet vähemmällä. Sämpylöitä yms varten ostin jo ennen joulua Kalajoelta Tapiontuvalta Tyrnävän myllyn kaurajauhoja, mitä nyt sitten olen urakalla monenmoisiin käyttänyt esim näihin lettuihin. En kertonut syöjille etukäteen näiden olevan mitenkään erilaisia. Kysyin vasta myöhemmin....ei kuulemma ollut mitään eroa. Yleensähhän laitan vehnää ja ohraa meidän lättyihin. Kyllä näiden rakenne on minusta pikkasen erilainen, mutta ei missään nimessä mitenhään huonompi. Tehään ehottomasti uudemmankin kerran.

Jos ei ole kaurajauhoja, eikä halua niitä näitä varten ostaa, voip jauhaa kaurahiutaleita blenderillä. Aluksi oli tarkoitus paistaa pieniä ohukaisia, mutta laiskuus iski ja paistoinkin isoja.

Kuvissa olevat lätyt/ohukaiset/räiskäleet valmistuivat alla olevalla ohjeella.

Kauraletut

(minulla tästä tuli 10 kpl isoja lättyjä, kun pannun halkaisija oli 20 cm)

4 dl maitoa (laitoin täys-)

4 kananmunaa

3 ja 1/4 dl kaurajauhoja (minulla Tyrnävän myllyn)

1 tl suolaa (ihan vähän vajaa, jos ei tykkää reilunsuolaisista)

2-3 rkl sokeria (jos haluaa laittaa makeutta, minä laitan)

(halutessaan taikinan voisi maustaa esim kanelilla tai kardemummalla noin 1 tl, vaan minä en nyt laittanut)

Lisäksi tarvitaan mieleistä rasvaa lättyjen paistamiseen. Minä käytin voita.

Valmistaminen

Mittaa maito kulhoon, riko kananmunat sekaan, sekoita tasaiseksi. Lisää kaikki muut ainekset ja sekoita tasaiseksi (minä käytän pallovatkainta) Taikina tuntuu löysältä, mutta se pysyy kyllä kasassa paistettaessa paljon munamäärän takia. Anna taikinan turvota noin 15 min, jos siihen on aikaa. Minä rupesin paistamaan lätyt heti. Käytä paistossa pannulla rasvaa ja lämpönä kannattaa käyttää keskilämpöä. Minulla levy oli 4/6. Kun ei hötkyile paiston kanssa, onnistui hyvin kääntäminen taipuisalla lastalla. Tarjoa lettujen lisänä hilloa/marjoja/jäätelöä.... meillä syötiin taas nämäkin suurin osa ihan tällaisenaan, muutaman päälle ripoteltiin sokeria.

IMG_20230612_160410~2.jpg

Paistossa ei kannata hötkyillä. Lämpönä vähän miedompi mitä vehnäjauholätyille. Kääntö onnistuu ihan helposti, kun odottaa että pinta on hyytynyt. Kunnon taipuisa paistinlasta on kova sana tässäkin hommassa.

IMG_20230612_162542~2.jpg

Pieni sokeriripsaus lämpimän lätyn pintaan ja eikun syömään.