IMG_20220725_125311.jpg

Tein pitkästä aikaa näillä monien parjaamilla aineksilla isoja lihapullia eli lisäten jauhelihan sekaan sipulikeittoaineksia + kermaviiliä. Kait näistä muutkin tykkää mitä me. Silloin tällöin tämän makuisia ja toiste sitten taas lihapullat valmistuvat erilaisella ohjeella.

Kuvan lihapullat valmistuvati näin.

Lihapullat

(15 kpl isoja lihapullia)

400 g naudan jauhelihaa (minä käytän 10%)

1 pss ranskalaista sipulikeittoainesta (52 g)

2 dl kermaviiliä

½ dl korppujauhoja

1 kananmuna

mustapippuria mylölystä oman maun mukaan (minä laitoin 10 kierrosta)

(muita mieleisiä mausteita, minä en laittanut nyt mitään lisämausteita)

Valmistaminen

Laita kaikki ainekset kulhoon ja sekoita ne heti tasaiseksi seokseksi. Kypsennä pieni nokare esim mikrossa ja tarkista maku. meille piisasi tällä kertaa ihan tällaisenaan. Muotoile lihapulliksi käsien välissä pyöreiksi. Minä tein nyt tarkoituksella isoja lihapullia, mitkä painoin pellillä hieman littanaksi. Kasta kädet välillä lämpimässä vedessä, niin saat tasaisen pinnan, eikä jauhelihan rasva tartu käsiin. Myös öljyä voi käyttää käsiin ja jotkut kastelevat perinteiseen tapaan kylmällä vedellä.

Minä paistoin lihapullat leivinpaperin päällä pellillä uunissa, vaan voihan ne pannullakin paistaa. Uunissa (ihan pikkasen vajaassa) 250 asteeessa  13 min  uunin keskitasossa olivat nämä isot lihapullat. Yhtään ei valunut nesteitä yms pellille. kts kuva. Tarkkana vaan pitää paistossa olla, kun paistaa noin kuumassa uunissa, etteivät lihapullat paistu liian tummiksikaan/kuiviksi.

Useimmissa ohjeissa on paistolämpötilana pienille murekemassasta tehdyille yleensä 225, vaan minä olen ruvennut paistamaan kuumemmassa ja lyhyemman ajan, niin minusta rakenne /mehevyys on parempi.

IMG_20220725_110337.jpgIMG_20220725_124029.jpg

IMG_20220725_124118.jpg

Osa näistä napsitaan pikkusuolukkana ihan tällaisenaan.