CIMG4053-001.jpg

Kampanisut ovat yksi oma herkkuni tällaisista vanhoista perinteisistä leivonnaisista. Kokeiltavia ohjeita on aika monta nipussa odottamassa vuoroaan.

Tällä kertaa valitsin Fanniilon kampanisut ohjeen ohjenuorakseni. Kattokaa linkin takaa alkuperäinen ohje.

Alla ohje, miten minä kampanisut tein.

Kampanisut (mukaellen Fanniilon kampanisut)

(minulla alla olevalla ohjeella tuli 40 kpl kampanisuja, alkuperäisessä ohjeessa ilmoitetaan tulevan 50 kpl)

500 g huoneenlämpöistä voita
1½ dl hienoa sokeria
4 tl leivinjauhetta
3 dl kreikkalaista jogurttia tai ihan maustamaton jojurtti käy, kuten minä laitoin
13 dl vehnäjauhoja (alkuperäisessä ohjeessa oli 11 dl)

(lisäksi tarvitaan pinnalle kanelisokeriseosta, jos haluaa lisämakua kampoihin)


Kampanisujen tekeminen:

Vatkaa pehmeä voi ja sokeri vaahdoksi. Lisää siihen keskenään sekoitetut kuivat ainekset sekä jogurtti. Sekoita taikinaa vain sen verran, että se on tasiasta. Anna taikinan olla kylmässä puolisen tuntia, jos tähän on aikaa. Minä rupesin leipomaan jo vartin päästä...

Kampanisujen tekemisessä on muutamia eri tapoja. Tässä niistä 2 erilaista tapaa. Täältä löytyy kuvia ekasta tavasta

Jaa taikina kahtia. Kaaviloi (tai taputtele, kuten joidenkin mielestä kampanisu taikinaa pitäisi käsitellä) taikinasta 1 cm paksuinen levy. Leikkaa levy 5 cm kaistoiksi ja jaa jokainen kaista 10 cm:n paloiksi. Leikkaa palojen pitkälle sivulle 3-4 pientä viiltoa ja taivuta nisut pellillä pitkältä sivulta kaarevaksi, jolloin sakarat erottuvat toisistaan. Leivo toinen taikinalevy samaan tapaan....näin tehden koko taikinasta tulee alkuperäisen ohjeen mukaan 50 kpl kampoja.

TAI

kokeile alla olevaa toista tapaa, kuten minä näissä tein (kts kuva alla)

hiero taikinasta kevyesti jauhotetuilla käsillä ohut tanko, taputtele se ohueksi pötkömäiseksi tangoksi. Leikkaa suoraan nisuiksi, niin monella sakaralla kuin haluat. Nosta kampanisut pellille ja taivuta leikkaamattomalta sivulta kaarevaksi, niin että sakarat erkanevat toisistaan.

Paista kampanisut nätin ruskeiksi 225  (-250 ) asteisessa uunissa (tavallisen uunin keskitasossa) 10 min molemmin puolin, riippuen uunin lämpötilasta ja kampojen paksuudesta/koosta.

 

CIMG4031.jpg

Aluksi minulla oli ihan liian paksu tanko, minkä jätin liian paksuksi, jolloin tuloksena oli aika jättiläis kampanisuja. Nekin tuli paistettua, en ruvennut niitä uudelleen leipomaan. Ja syötyäkin ne tulivat.

CIMG4033.jpg

Seuraavassa taikinapalassa ohensin tankoa ja siitä tulikin ohuemmaksi taputeltuna (noin cm paksuinen) jo inhimillisen kokoisia kampoja, varsinkin kun vähensin sakaroiden määrää. Kukaan älköön loukkaantuko sakaroiden määrästä, eikä myöskään kaneli-sokeriseoksesta kampanisujen päällä. Mulle ei ole niin olennaista sakaroiden määrä, vaan tykkään kampanisujen mausta. Tosin joku voisi kysyä, että mistä mausta? Mulle on monastikkin ihmetelty, että miksi tykkään näistä, kun eivät ne maistu millekkään? Vaan maistuvathan ne.

Uudemman kerran pitää kokeilla tällä tavalla tekemistä, mutta ehken oma käteni saa tasaisempia tehtynä tällä tavalla, millä olen tehnyt nuo linkin takaa löytyvät kampanisut.

CIMG4044.jpg

Tässäpä harottavat ns kampanisut yhteispotretissa. 40 kpl tuli mulla tuosta ohjeesta. Osaan laitoin kanelisokeriseosta pinnalle ennen paistamista. Seuraavan kerran taas uusi ohje kokeiltavaksi. Mulla on niitä jemmassa vielä 5 ohjetta. Ei me näitäkään kaksistaan kanssasyöjän kanssa syöty, vaan kyllä näistä riitti ystäväperheillekin maistiaiset.