IMG_20210128_123412.jpg

Blogistani löytyy jo vaikka kuinka monta eri versiota karjalanpiirakoiden/riisipiirakoisen tiimoilta, vaan laitanpa  tas yhden. Tämä on nyt SE millä olen tehnyt viimeiset kerrat. Erona tässä edellisiin on vaan se, että jauhoina käytän lähes kokonaan vain ruista. Näistä ollaan tykätty kaikista eniten ja varsinkin kun nämä lämmpittää airfryerissä rapsakoiksi, niin a-vot, meidän herkkuhetki on taattu. Myös kanssasyöjän mielestä, joka ei ole niin karjalanpiirakkafani mitä minä olen. Muutamaksi kerraksi on vielä pakastimessa, vaan kyllä taas ens viikolla saa uusia tehä, Josko kokeilisi ihan kokonaan rukiilla?

IMG_20210128_080657.jpg

Tälläkin kertaa tein kuoret pastakoneella. Paitsi levyä mistä otan lätkät lasilla, en laita pastakoneen läpi, vaan sen kaulitsen kaulimella jauhoisella pöydällä.

Rukiiset karjalanpiirakat -> kuoritaikina

(20 - 25 jopa 30 pientä kpl)

2 dl kylmää vettä

1 tl suolaa

2-3 rkl öljyä tai muuta rasvasulaa

½ dl vehnäjauhoja (tai tämäkin ruisjauhoja)

noin 4½ dl ruisjauhoja

Tällä taikinalla tehdyt piirakat ovat meillä nykyisin tykätympiä mitä nämä, missä on mukana grahamjauhoja https://mimminkeittio.vuodatus.net/lue/2020/05/parhaat-riisipiirakat-mita-olen-koskaan-tehnyt

Jos tarvitset piirakoihin tarkempaa ohjetta, niin esim täältä  ja täältä löytyy enemmän tekstiä.

IMG_20210128_092151.jpg

IMG_20210128_123407.jpg

IMG_20210128_124759.jpg

Rypytysjälki ei oo ollenkaan niin nättiä, kun oon ruvennut vasta opettelemaan rypyttämistä toisin mihin olen tottunut. Kohta ovat pelistä poissa etusormet ja pikkurillit, joten muita sormia pitää opetella käyttämään.