CIMG9620.jpg

Vielä muutama päivä sitten, en tiennyt tehneeni tämän nimistä ruokaa. Opin eräässä suljetussa faceboke ryhmässä, että tällaisen ruoan nimi on laivurin vuoka/pannu. Minun ajatuksenii tekovaiheessa oli tehdä simppeli ruoka samaan tapaan mitä merimiespihvit tehdään. Olutta en laita, kosk en itse siitä nykyisin tykkää. Pekoni ja porkkana tässä ovat ylimääräisiä, mutta niitähän voi lisätä kaikkiin ruokiin. Mulla on miesväki ruvennut nipottamaan salaateista, joten yritän laittaa ees jotain kasvista lämpimään ruokaan.Pakkosyöttöä, juu.

CIMG9612.jpg

Mitään tarkkaa ohjettahan mulla ei taaskaan tähän ruokaan ole, mutta alla on lueteltu ainekset mitä Laivurin vuokaan laitoin. Jauhelihapihveissä ei ole tällä kertaa mitään jatkeainetta, ovat vaan 10% naudan jauhelihaa ja mausteita ja pannulla rasvassa paistettu.

Laivurin vuoka/-pannu

raakoja perunaviipaleita

keltasipulia

maukkaita jauhelihapihvejä (minulla oli pannulla paistettuja, enkä ole tehnyt tätä ruokaa vielä raakoista koskaan)

paistettua pekonia (minun lisäys)

porkkanaviipaleita (minun lisäys)

lihalientä (eli vettä ja 1 lihaliemikuutio kuumennettuna pannulla ja maustettuna, joskus suurustan lientä vähän esim ruskealla Maizenalla tai vehnäjauhoilla)

mausteita; laitan aina tämän tyyppisiin kokonaisia laakerinlehtiä, kokonaisia maustepippureita, paprikajauhetta, suolaa, joskus laitan soijakastikelorauksen

Kypsennetään uunissa 175-200 asteessa (reilu) tunti eli kunnes perunat pehmeitä

CIMG9617.jpg

Vuokaan laitetaan perunakerros, jauhelihapihvit, sipulit (pekonit ja porkkanat) mausteet ja päälle (suurustettu lihaliemi. Ihan kaikkien ainesten ei tarvitse peittyä liemeen. Pintaperunakerrokselle ripsautan yleensä vielä mausteita.

Yllä olevassa kuvassa ruoka on uuniin menossa liemen lisäämisen jälkeen. Laitoin tarkoituksella perunoita vähemmän, ettei ruokaa tulisi taas tehtyä naapureillekin. Meillä kun on  normaalista syömässä vaan minä ja kanssasyöjä.

CIMG9621.jpg

Laivurin vuoka oli myös lämmitettynä.