CIMG9947-normal.jpg

Jo kauan ovat nämä ihanat palleroiset olleet kokeiltavien listallani, joten kun eilen iltana myöhään iski leipomisinspis, niin nämä pääsivät testiin. Kyseessä ovat neidon suudelmat. Muutamissa blogeissa näitä olen vuosien aikana nähnyt, vaan näkyvät nämä löytyvän jo paljon aikaisemmin Makulehdestä 2/2003

Muutoin tein ohjeen mukaan, vaan täytettä tein 1½ kertaisen määrän ja se just piisas....

Tässäpä ohje miten minä tein....ja juu, en ole unohtanut aineslistasta kohotusainetta.Näihin ei tule mitään.... piti kyllä useammastakin lähteestä tarkistaa. Aika monista netin syövereistä löytyvistä ohjeista näkyy puuttuvan myös muna...onneksi se kyllä mainitaan valmistusohjeessa.

 

Neidon suudelmat

(Maku-lehden ohje mainitsee tästä tulevan 50 kpl...minä tein aika reilun kokoisia ja minulla tuli vain 38 kpl valmiita kaksikerroksisia pikkuleipiä)
 

Taikina

150 ga voita tai margariinia

11/4 dl sokeria

1 muna

100 g mantelijauhetta

3 dl vehnäjauhoja

1 tl vanilliinisokeria

Täyte

75 g tummaa suklaata 
1½ rkl voita tai margariinia

Vatkaa pehmeä rasva ja sokeri kuohkeaksi. Sekoita joukkoon muna ja keskenään sekoitetut kuivat ainekset.

Tee taikinasta pötkö (tarvittaessa hieman käsiin jauhoja...minä en tarvinnut ollenkaan) Leikkaa pötkö samankokoisiksi pieniksi paloiksi ja pyöritä niistä käsien välissä palloja. Aseta pallot leivinpaperilla vuoratulle pellille ( minä laitan aina kaksinkertaisen leivinpaperin) noin parin sentin päähän toisistaan. Paista palloja reilu 15 min ( alkuperäisessä oheessa paistoaika oli vain 10 min, vaan en minä ainaskaan voinut ottaa pohjia pois niin lyhyen paistoajan jälkeen) 175 asteisessa uunissa kullan ruskeiksi. Jäähdytä pohjat. 

Sulata suklaa ja lisää siihen sulatettu rasva. Seoksen hieman jäähdyttyä voit laittaa sen pieneen pussiin.... minä tein leivinpapaerista kaksinkertaisen pursotinpussin. Tee pieni reikä pussiin ja pursota toiselle puoliskolle täytettä. Paina toinen puolisko päälle ( mielellään prikulleen saman kokoinen....toisin kuin minulla), siten että täytettä tulee hieman näkyviin. Anna pikkuleipien jähmettyä.

 

CIMG9952-normal.jpg

Suurin osa neidon suukoista reissaa viemisinä kyläpaikkaan pakattuna punaiseen sydänastiaan.

 

CIMG9946-normal.jpg

Neidon suudelmat valmistuivat todella nopsaa. Raakaa taikinaa oli ihana työstää, ei tarttunut pöytään eikä käsiin.