Näitä pikkuleipiä varten olen ostanut aikaisemmin jo kaksi pakettia riisumuroja....jostain kumman syystä pakkaukset ovat tyhjentyneet ilman pikkuleipäkokeiluakin. Nyt siis pikaisesti tekemään pikkuleipiä, jotta taas ei käy samalla tavalla.... ohjekkin olisi tietenkin hyvä olla olemassa, mutten muistanut edes millä nimellä pikkuleivät ovat, saatikka sitten kenen blogissa näitä olen nähnyt.......no, onneksi muutamilla eri hakusanoilla Googlella haeskeltuani oikea ohje löytyikin esim. Ei makeaa mahan täydeltä- blogista.

Johanneksen unelmat

n. 60-80 kpl

4 dl sokeria
200 g voita

2 dl öljyä

2 rkl vanilijasokeria
2 tl soodaa
8 dl vehnäjauhoja
4 dl riisimuroja
4 rkl perunajauhoja

Vaahdota voi ja sokeri. Lisää öljy ja lopuksi kuivat aineet sekoitettuna. Ota ruokalusikalla taikinaa jaa pyörittelen pieniksi palloiksi. Voit myös litistää niitä hieman. Paista 175 asteessa n. 15 min tai kunnes saavat aavistuksen väriä

Huom. Minä tein isompia pikkuleipiä ja kappalemääräisesti minulla ei tullut olleskaan noin paljon....... harvoin olen meinannut lopettaa taikinan leipomisen kesken....tämän kanssa meinasi käydä niin. Syynä oli varmaankin turhan iso pikkuleipien koko....joten pikkuleivät eivät meinanneet pysyä kasassa. Puolen taikinan kanssa ättäröityäni, otin omat kikat käyttöön. Aikaisemmin olen monissa munattomissa pikkuleipätaikinoissa tarvittaessa löysyttänyt taikinaa hieman kylmällä vedellä. Niin tein tämänkin kanssa ja taikinan ollessa hieman "yhteistyökykyisempi" kanssani onnistuivat loput kaikista parhaiten.

En missään nimessä moiti taikinaa tai pikkuleipiä, minulla taikina vaan tällä kertaa tuli aika kuiva, vaikka vaahdottelin rasvan kyllä hyväksi. Maultaan pikkuleivät ovat hyviä ( maistuvat voille) ja rakenteeltaan murakoita.

Ens kerran kun teen näitä pikkuleipiä, laitan hieman vähemmän jauhoja.....tai käytän taas kylmävesi kikkaa.... kuvan mukaisesti taputtelin pikkuleivät aika littanoiksi ennen paistamista....